Kombinerat kreditkort med bankkortsfunktion tas bort

För tre år sedan introducerade Danske Bank det kombinerade kortet. Reaktionerna har varit blandade och en hel del kunder tycker att detta snarare ökar komplexiteten än förenklat korten. Vi har tagit till oss av kritiken och väljer därför nu att ta bort produkten ifrån vårt utbud.

Hur går utbytet till?
Utbytet till rena kreditkort kommer att ske succesivt. Då ett gammalt kort löper ut eller om kunden av någon annan anledning behöver beställa ett ersättningskort får kunden ett brev med nytt kort och information om förändringen. Man kommer även att uppdatera foldrar som skickas ut tillsammans med kortet samt informationen på hemsidan. 

Jag önskar att byta ut mitt kombinerade kort tidigare, hur gör jag?
Det går bra. Du beställer enkelt ett nytt kort i din mobilbank eller internetbank. Gå in på ditt befintliga kort och välj ”Beställ nytt kort”.

Jag har inget Bankkort, hur beställer jag det?
Du beställer det internetbanken (Hembanken) under menyn Kort. Eller ring oss för hjälp. 

Kontaktlösa köp jag gör med mitt nya kreditkort, vilket konto debiteras de?
Alla kontaktlösa köp bokas mot krediten och samlas på samma faktura som övriga köp och uttag.

Hur debiteras automatuttag som jag gör med mitt nya kreditkort?

Alla automatuttag bokas mot krediten och specificeras på fakturan. Observera att uttag mot kredit alltid medför en avgift på 2% minst 40 kr. 

Kan jag ha kvar valet att låta automatuttag debiteras konto istället för krediten? 
Nej, vi har inte längre kvar den möjligheten för att hålla våra kort så enkla som möjligt.

När ett nytt kreditkort beställts, kommer det kombinerade kortet jag har idag att fungera tills  det nya kortet kommer? 
Ja, ditt gamla kort fungerar tills du börjar använda det nya eller annars till giltighetstiden går ut. 

Jag vill ha kvar mitt kombinerade kreditkort, är det möjligt? 

Nej, vi har tagit bort kortet ut vårt utbud och det går inte längre att beställa. Har du ett kombinerat kort i dag fungerar det som vanligt tillsgiltighetsdatumet gått ut. Därefter ersätts det med ett rent kreditkort.

 Varför kan jag inte genomföra mina kortköp på nätet?
Från och med den 1 januari 2021 gäller nya EU-regler när du handlar med ditt kort på nätet. De nya reglerna har införts för att öka säkerheten för kortköp som görs nätet. Det innebär att du måste godkänna alla dina kortköp på nätet med hjälp av BankID eller med ett personligt lösenord och en engångskod som du får via SMS.

Om du inte använder något av de här alternativen kommer ditt köp inte kunna genomföras. Om nätbutiken inte anpassat sig efter de nya reglerna kan det tyvärr innebära att ditt köp inte går att genomföra trots att du använder BankID eller personligt lösenord  OCH engångskod.

Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.