Keep it safe:
Skydda företaget mot IT-bedrägerier

Med några få enkla åtgärder kan du höja IT-säkerheten. På de här sidorna får du veta hur man gör.

IT-bedrägerier är ett allt större hot mot både små och stora företag samt kan få allvarliga följder för den som utsätts.

Som bank har vi ett stort ansvar för att se till att du är skyddad när du sköter dina affärer hos oss. Men vi vill också gärna hjälpa dig att säkerställa att ditt företag har ett så bra skydd som möjligt mot IT-bedrägerier.

På de här sidorna kan du läsa mer om IT-bedrägerier och säkerhetsverktyg samt få tips på enkla vardagsrutiner som kan göra stor skillnad.

Goda råd till medarbetare

  • 1. Fyra viktiga riktlinjer, hemma och på jobbet

    • Uppdatera alltid program och appar
    • Använd säkra lösenord
    • Klicka aldrig på misstänkta länkar eller bifogade filer
    • Lämna aldrig ut personlig information
  • 2. Lär dig arbetsplatsens IT-säkerhetspolicy

    Företagets säkerhetspolicy ger hjälp och information om rutiner och regler.

  • 3. Var uppmärksam på falska e-postmeddelanden och sms samt kontrollera alltid avsändarens identitet innan du överför pengar eller konfidentiell information

    • Var extra misstänksam om du får e-post eller sms från någon överordnad som instruerar dig att överföra pengar
    • Var försiktigt med e-post och sms från banker eller andra officiella avsändare
    • Var extra uppmärksam kring semestrar eller när ledningen är bortrest
  • 4. Var uppmärksam på falska fakturor

    • Kontrollera era rutiner om du är det minsta tveksam

Goda råd till chefer

  • 1. Var medveten om de vanligaste formerna av IT-bedrägerier

    • Falska fakturor
    • Falska e-postmeddelanden eller sms från ledningen eller andra nyckelpersoner i företaget
    • Virus och skadliga program
  • 2. Håll dig informerad om hur du kan stärka företagets IT-säkerhet

    • Etablera en IT-säkerhetsstrategi som alla medarbetare känner till – och uppdatera strategin regelbundet
    • Håll en hög säkerhetsnivå när det gäller betalningar och transaktioner – även om det kan innebära att saker kanske tar lite längre tid
    • Begränsa antalet medarbetare som har behörighet för att hantera transaktioner
    • Om ni använder District: nyttja möjligheterna i systemet.
  • 3. Kom ihåg att det är viktigt med rätt inställning

    Gör medarbetarna medvetna om att IT-säkerhet är högt prioriterat och att det är allas ansvar att bekämpa IT-brott.

Gör inget på internet
som du inte skulle göra i verkligheten

Det är ingen större skillnad på hur du bör bete dig på nätet och i verkligheten. Håll bankkorten nära kroppen och var noga med vem du lämnar ut din personliga information till.

 

73860F6722A9F926

 

Utsatt för IT-bedrägeri?

Om någon obehörig har fått tillgång till dina kort- eller kontouppgifter
ska du kontakta oss direkt, genom att ringa 0752-48 49 30

Har du fått falska e-postmeddelanden eller sms?
Det kan du anmäla genom att vidarebefordra e-postmeddelandet eller skicka en skärmbild av sms-meddelandet till phishingmails@danskebank.se.

Om du blivit utsatt för bedrägeri, kontakta oss på 0752-48 45 42

Läs mer under Om du blir utsatt för IT-bedrägeri.


Behöver du hjälp?

Kundservice
Vardagar 09:00 - 16:00



Starta chatt
Teknisk support
District support:
Vardagar 09:00 - 16:00


Starta chatt
Chatta med oss här. Har du specifika frågor om ditt engagemang? Var då beredd på att kunna verifiera din identitet med hjälp av t.ex. bank-id, så ska vi försöka hjälpa dig på bästa sätt.
  • Ring

    Kundservice Företag

    0752-48 49 30

    Kundsupport Internettjänster:

    020-790 347

    Kundsupport Internettjänster från utlandet:

    +45 55 85 04 48

    Våra Finanscenter

    När du ringer till oss, och när vi ringer till dig på din begäran eller som en uppföljning av din begäran, så kan telefonsamtalet komma att spelas in och sparas som dokumentation och av säkerhetsskäl. Vi måste spela in och spara telefonsamtalen om vi diskuterar investeringsfrågor med dig.

  • Har du funnit en sårbarhet?

    Har du funnet en sårbarhet?

    Säkerheten för våra kunders personuppgifter är av högsta prioritet i Danske Bank. Vi arbetar dagligen med att förbättra säkerheten i våra system och på våra webbplatser. Du har möjlighet att hjälpa oss om du har upptäckt en sårbarhet på våra webbplatser eller i våra system. Vi uppmuntrar därför alla som har upptäckt en sårbarhet att besöka vår Responsible Disclosure-sida och rapportera sårbarheten.