Risker för finansiell brottslighet i samband med företagskort och digitala betalningar 

PĂ„ den hĂ€r webbplatsen kan du lĂ€sa mer om vad du ska vara medveten om för att förhindra att ditt företag blir utsatt för finansiell brottslighet nĂ€r du och ditt företags anstĂ€llda anvĂ€nder företagskort och gör digitala betalningar. 



Goda rÄd till anstÀllda

  •  Följ sĂ€kerhetsrutinerna för betalningar och inköp. Hoppa inte över nĂ„gra steg, oavsett hur stor pressen Ă€r för att slutföra en transaktion snabbt. 
  • AnvĂ€nd sĂ€kra lösenord och Ă€ndra dem ofta. VĂ„r webbplats för it-sĂ€kerhet tillhandahĂ„ller tips och rĂ„d om sĂ€kra lösenord.
  • Kontrollera alltid avsĂ€ndarens identitet innan du överför pengar eller tillhandahĂ„ller konfidentiell information. Om du Ă€r osĂ€ker, kontakta personen eller företaget pĂ„ det telefonnummer du normalt skulle anvĂ€nda – inte pĂ„ det nummer som anges i e-postmeddelandet eller textmeddelandet. 


  • Klicka aldrig pĂ„ nĂ„gra misstĂ€nkta lĂ€nkar och svara aldrig pĂ„ förfrĂ„gningar som ber dig att avslöja konfidentiell information.
  • Var sĂ€rskilt försiktig om du fĂ„r ett e-postmeddelande eller textmeddelande som verkar komma frĂ„n en chef eller andra högre befattningshavare som uppmanar dig att snabbt och konfidentiellt överföra pengar eller köpa varor.
  • HĂ„ll utkik efter stavfel och grammatiska fel, eftersom bluffmeddelanden och meddelanden ofta innehĂ„ller fel och har ovanlig layout.

Goda rÄd till ledningen

  • Se till att sĂ€kra betalningskontroller, processer och rutiner finns pĂ„ plats för anstĂ€llda att följa, och uppdatera dessa regelbundet. 
  • UpprĂ€tta en enda kontaktpunkt (SPOC) pĂ„ alla företag du regelbundet gör betalningar till och fundera pĂ„ att föra en lista över kontrollerade och auktoriserade leverantörer och affĂ€rspartner som har genomgĂ„tt och validerats av dina due diligence-kontroller.
  •  Implementera ett processystem som letar efter ovanliga transaktioner.
  • Se till att det finns en hög nivĂ„ av bedrĂ€gerimedvetenhet i hela ditt företag och sĂ€kerstĂ€ll att de anstĂ€llda alltid Ă€r vaksamma.
  • BegrĂ€nsa antalet anstĂ€llda i företaget som Ă€r behöriga att hantera transaktioner.
  • InrĂ€tta effektiv och kontinuerlig utbildning och testning av de anstĂ€lldas medvetenhet om bedrĂ€gerier. Se till att de anstĂ€llda förstĂ„r vikten av att inte öppna nĂ„gra lĂ€nkar eller filer som bifogas ett e-postmeddelande frĂ„n en okĂ€nd, misstĂ€nkt eller opĂ„litlig kĂ€lla.

 


Tips för att upptäcka- och undvika att bli offer för finansiell brottslighet

  • Användning av företagskort på fysiska försäljningsställen

    Att anvĂ€nda företagskort medför risker som du och ditt företag bör vara medvetna om. HĂ€r Ă€r nĂ„gra tips att ha i Ă„tanke och riktlinjer att implementera för alla i ditt företag som anvĂ€nder företagskort för att göra betalningar pĂ„ fysiska försĂ€ljningsstĂ€llen. 

    • Förvara alltid företagskort och kortuppgifter sĂ€kert genom att inte lĂ€mna dessa obevakade – lĂ„na aldrig ut ditt kort till nĂ„gon annan.
    • BegrĂ€nsa anstĂ€lldas Ă„tkomst till företagets företagskort.
    • Utbilda kortinnehavare regelbundet om att vara vaksamma nĂ€r de anvĂ€nder företagskortet pĂ„ ett fysiskt försĂ€ljningsstĂ€lle.
    • Skriv aldrig ned PIN-koden och avslöja den aldrig för nĂ„gon annan.
    • TĂ€ck alltid över knappsatsen nĂ€r du anger PIN-koden.
    • Var medveten om din omgivning nĂ€r du tar ut pengar, se till att ingen tittar över din axel och skriv aldrig ned kortets PIN-kod pĂ„ en lapp.
    • LĂ€s mer om vilken kortlösning som passar ditt företags behov bĂ€st hĂ€r.

  • Betalningar och överföringar

    För att skydda ett företag mot finansiell brottslighet bör det finnas tydligt faststÀllda rutiner och processer som styr betalningar och överföringar. Nedan hittar du nÄgra rÄd om hur du skyddar ditt företag.

    • Kontrollera mottagarens bankuppgifter flera gĂ„nger och se till att betalningen eller överföringen görs till rĂ€tt bankkonto.
    • Bedragare utnyttjar ofta en hektisk arbetsdag eller slĂ„r till under semestertider eller i andra situationer nĂ€r chefer eller andra högre befattningshavare sannolikt Ă€r frĂ„nvarande. SĂ„ var sĂ€rskilt uppmĂ€rksam pĂ„ falska e-postmeddelanden, sms och telefonsamtal vid dessa tillfĂ€llen.
    • HĂ„ll utkik efter förĂ€ndringar i eller ovanliga fakturor och betalningskrav frĂ„n okĂ€nda leverantörer.
    • Verifiera fakturor innan du utfĂ€rdar betalningar för att undvika att bli offer för fakturabedrĂ€gerier.
    • Validera alltid nya eller Ă€ndrade mottagarkontouppgifter genom att ringa ett telefonsamtal till en betrodd kontakt (SPOC) eller frĂ„n den officiella webbplatsen.
    • Se till att rĂ€tt rutiner för överföringar och betalningar alltid följs och undvik att anvĂ€nda kontaktuppgifter som anges pĂ„ fakturan – anvĂ€nd den kontaktkanal du normalt anvĂ€nder.
    • AnvĂ€nd sĂ€kerhetsalternativen i District för att ta emot notifieringar om viktiga transaktioner pĂ„ företagets konton eller stĂ€ll in autentisering av tvĂ„ personer för alla fakturabetalningar – detta kan hjĂ€lpa till att förhindra bedrĂ€gerier.
    • LĂ€s mer om vĂ„ra betalningslösningar hĂ€r.
    • Om du vill att vi ska hjĂ€lpa dig med en betalning eller om du har frĂ„gor angĂ„ende en betalning, kontakta oss via eBanking eller District. 

  • Köp online

    Köp och överföringar online Àr enkelt, vilket ocksÄ gör det enkelt för bedragare. Kom ihÄg att se till att ditt företags onlinesÀkerhetsrutiner finns pÄ plats för att minska risken för bedrÀgerier.

     Om du behöver besöka en webbplats bör du ange webbadressen direkt i webblĂ€sarens adressfĂ€lt snarare Ă€n att klicka pĂ„ angivna lĂ€nkar – sĂ„vida du inte har verifierat att lĂ€nkarna Ă€r Ă€kta.

    Kontrollera att leverantörens webbplats ocksÄ listar en fysisk adress, e-postadress och telefonnummer. Om det inte finns nÄgra kontaktuppgifter kan webbplatsen vara en bluff.

    Var försiktig med annonser med otroliga erbjudanden eller som erbjuder mirakelprodukter – om det lĂ„ter för bra för att vara sant Ă€r det förmodligen det!

    Kontrollera din handelspartners webbplats för att sÀkerstÀlla att den Àr Àkta och att informationen den ger matchar vad du vet om dem.

    LÀs mer om sÀker onlinehandel


  • Upptäckt av en ovanlig transaktion

    Övervaka alltid aktiviteter pĂ„ bankkonton och utbilda anstĂ€llda att vara uppmĂ€rksamma pĂ„ ovanliga transaktioner. RĂ„den nedan kan hjĂ€lpa dig att förhindra misstĂ€nkt aktivitet pĂ„ ditt företags konton.

    • Kontrollera kontohĂ€ndelser regelbundet och var medveten om misstĂ€nkta transaktioner som du inte kĂ€nner igen.
    • AnvĂ€nd sĂ€kerhetsalternativen i vĂ„r eBanking-lösning District, som till exempel att hantera betalningsgrĂ€nser och ta emot notifieringar om saldon och betalningar över ett visst belopp.
    • Kontakta din bank omedelbart om du upptĂ€cker nĂ„gra ovanliga transaktioner.
    • SpĂ€rra ditt kort om du misstĂ€nker bedrĂ€geri pĂ„ ditt företagskort.
    • Om det finns transaktioner pĂ„ ditt konto som du inte kĂ€nner igen eller accepterar bör du lĂ€mna in ett bestridande om kortrelaterade transaktioner. LĂ€s mer om att lĂ€mna in ett bestridande.
    • Om transaktionen du inte kĂ€nner igen eller accepterar Ă€r en överföring, kontakta oss pĂ„ 0752-48 49 30

  • Mottagande av e-post, textmeddelanden (sms) och telefonsamtal

    En vanlig taktik som anvÀnds av bedragare Àr social manipulering, och mÄnga sÀkerhetsövertrÀdelser intrÀffar nÀr anstÀllda omedvetet klickar pÄ osÀkra lÀnkar eller överlÀmnar lösenord eller konfidentiell information pÄ kanaler som inte Àr sÀkra. SÄ var alltid vaksam nÀr du fÄr e-post, sms och telefonsamtal. Följ rÄden nedan för att minska risken för angrepp via social manipulering.

    • Utbilda dina anstĂ€llda i att vara försiktiga nĂ€r de avslöjar konfidentiell information eller personuppgifter via telefon, textmeddelande eller e-post – Ă€ven om en begĂ€ran verkar Ă€kta. Danske Bank kommer alltid att begĂ€ra att kĂ€nslig information endast lĂ€mnas via sĂ€kra kanaler som eBanking eller District.
    • Implementera en supportprocess sĂ„ att nĂ€tfiskemeddelanden kan rapporteras – tidig rapportering innebĂ€r att snabba Ă„tgĂ€rder kan vidtas för att minska riskexponeringen.
    • Öppna aldrig misstĂ€nkta lĂ€nkar eller bilagor som fĂ„s via e-post. Var sĂ€rskilt försiktig om du öppnar personliga e-postmeddelanden pĂ„ en av företagets datorer.
    • Var försiktig om e-postmeddelandet innehĂ„ller stavfel eller grammatiska fel och dubbelkolla avsĂ€ndarens Ă€kthet. Om ett meddelande sĂ€ger att det Ă€r frĂ„n Danske Bank men du tycker att det verkar misstĂ€nkt ska du kontakta oss pĂ„ 0752-48 49 30 eller via eBanking eller District.
    • Om du har nĂ„gra betĂ€nkligheter om ett e-postmeddelande eller sms bör du ta bort det omedelbart. Om det pĂ„stĂ„r sig vara frĂ„n en avsĂ€ndare som du kĂ€nner, kontakta den personen direkt pĂ„ det telefonnummer du normalt skulle anvĂ€nda – anvĂ€nd inte numret i e-postmeddelandet eller sms:et.
    • Var försiktig om du fĂ„r ett brĂ„dskande e-postmeddelande, sms eller telefonsamtal frĂ„n nĂ„gon i ledande befattning som du normalt inte har kontakt med. Detta Ă€r ett tecken pĂ„ VD-bedrĂ€geri.

    LĂ€s mer om falska e-postmeddelanden, sms och falska telefonsamtal.


Var sÀker online

PÄ vÄr it-sÀkerhetswebbplats kan du lÀsa mer om it-sÀkerhet och hur du Àr sÀker online

hÀnglÄs ikon

 Starka lösenord ökar sĂ€kerheten och försvĂ„rar kriminella handlingar för bedragare

förstoringsglas ikon

 Ha en IT-policy

mobil och dator ikon

Ha rutiner för programuppdateringar


SÄ hÀr pÄverkar vÄrt ansvar som bank dig som kund

Skydda dig som företagskund mot finansiell brottslighet

Överföringar och betalningar Ă€r finansiella transaktioner som hjĂ€lper kunder att hantera och förfoga över sina pengar. De flesta ekonomiska transaktioner har ett helt logiskt och legitimt syfte, men brottslingar anvĂ€nder ocksĂ„ ekonomiska transaktioner för att gömma olagliga pengar. Filtrering av olagliga pengar genom det ekonomiska systemet kallas skiktning, och det Ă€r den svĂ„raste delen av penningtvĂ€ttsprocessen. Banker och andra finansinstitut Ă€r viktiga allierade för myndigheter nĂ€r det gĂ€ller att övervaka och analysera ovanliga transaktioner. 

Nedan kan du se vilka Ă„tgĂ€rder vi vidtar pĂ„ Danske Bank för att uppfylla vĂ„r skyldighet att förebygga finansiell brottslighet genom att bevaka och screena transaktioner. Vi uppmuntrar ocksĂ„ företag att ha och upprĂ€tthĂ„lla sina egna försvar mot och policyer för finansiell brottslighet. Titta pĂ„ videon pĂ„ den hĂ€r webbplatsen för att lĂ€ra dig hur de Ă„tgĂ€rder vi anvĂ€nder pĂ„ Danske Bank för att bekĂ€mpa finansiell brottslighet kan fĂ„ konsekvenser för dig som kund. 


Varför mÄste jag ladda upp bevis pÄ min identitet?

  • Vi anvĂ€nder den kunskap vi har om vĂ„ra kunder för att förstĂ„ vilket beteende som förvĂ€ntas eller Ă€r vanligt för varje kund. Vi övervakar sedan kundens transaktioner för att upptĂ€cka beteenden eller transaktioner som inte Ă€r i linje med vad vi anser vara normalt eller förvĂ€ntat för den kunden.
  • Du kan lĂ€sa mer hĂ€r om varför vi stĂ€ller frĂ„gor och ber om identitetsbevis.

Varför stÀller ni frÄgor om min transaktion?

  • Vid varje given tidpunkt passerar tusentals transaktioner genom Danske Banks system och processer.
  • Alla transaktioner – inklusive kortbetalningar, digitala betalningar och investeringsrelaterade betalningar – övervakas för att sĂ€kerstĂ€lla att de Ă€r i linje med kundens förvĂ€ntade eller vanliga beteende.
  • Transaktioner jĂ€mförs mot den information vi har om den enskilda kunden och avseende typen av transaktion.
  • NĂ€r en transaktion inte Ă€r i linje med hur vi förvĂ€ntar oss att en kund ska bete sig undersöker vi orsaken. DĂ€rför kan du bli kontaktad av oss och fĂ„ frĂ„gor om specifika transaktioner, vilket vi gör för att skydda bĂ„de dig och Danske Bank. 

Exempel: Om ditt företag vanligtvis inte sĂ€tter in eller tar ut kontanter men sedan börjar göra det, kan vi frĂ„ga varför dina bankbehov nĂ€r det gĂ€ller att göra kontantinsĂ€ttningar och uttag har förĂ€ndrats. 

Varför stoppas min transaktion?

  • Som alla finansiella institutioner har Danske Bank en skyldighet att se till att dess kunder och de som kunderna gör affĂ€rer med inte bryter mot sanktioner. 
  • För att uppfylla denna skyldighet screenar vi alla transaktioner mot internationella sanktionslistor och protokoll. 
  • Vi följer internationella sanktioner, som EU- och FN-sanktioner, och sanktioner utfĂ€rdade av enskilda lĂ€nder, som USA, Storbritannien och de nordiska lĂ€nderna. LĂ€s mer hĂ€r.



Friskrivningsklausul: InnehÄllet i ovanstÄende Àr inte, och bör inte betraktas som, en ersÀttning för juridisk rÄdgivning.

Relaterat


FÄ alla fördelar i dag.
Bli kund i Danske Bank.

Content is loading
Visa
Göm
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.