Var sĂ€ker online 

Genom att följa nĂ„gra enkla steg kan du öka sĂ€kerheten för ditt företag. Dessa sidor erbjuder tips och hjĂ€lp. 
It-brottslighet Ă€r ett allt allvarligare hot mot alla företag – bĂ„de smĂ„ och stora. PĂ„ Danske Bank har vi system och processer pĂ„ plats för att sĂ€kerstĂ€lla att dina affĂ€rer hos oss Ă€r vĂ€l skyddade. Men du har ocksĂ„ ett ansvar att skydda ditt företag mot it-brottslighet.

Om ditt företag drabbas av it-brott kan konsekvenserna bli allvarliga. I vÀrsta fall kan ett angrepp vara sÄ stort och dyrt att det kan hota ditt företags existens. I vissa andra fall kanske du inte ens kan identifiera om du har utsatts för en hackerattack. De allra flesta fall av it-brott har ett rent ekonomiskt motiv. Men bedragare kan ocksÄ rikta in sig pÄ stöld av personuppgifter, konfidentiell affÀrsinformation och annan affÀrskritisk information som kan sÀljas till tredje part eller anvÀndas för utpressning.

Så här kan du hålla ditt företag säkert

 SĂ„ hĂ€r skyddar vi ditt företag

PÄ Danske Bank gör vi sÄ mycket vi kan för att hjÀlpa till med att skydda ditt företag mot it-brott. Nedan kan du lÀsa om det arbete vi gör för att skydda ditt företag.

 

Utvecklar vÄra system för att de ska vara rustade mot olika externa angrepp

För att sÀkerstÀlla att ditt företag Àr tryggt hos oss arbetar vi pÄ flera fronter. Vi utvecklar stÀndigt vÄra system sÄ att de alltid ska vara rustade mot alla externa angrepp. SÄ du Àr vÀl skyddad nÀr du anvÀnder vÄra onlinelösningar för ditt företags bankverksamhet.

Ger kunderna kunskap och erfarenhet om it-brottslighet 

Vi vill ocksÄ hjÀlpa dig att förbÀttra ditt företags egna lösningar för it-sÀkerhet. Detta gör vi genom att dela med oss av vÄr kunskap och erfarenhet om it-brottslighet och erbjuda olika sÀkerhetsverktyg som du kan implementera i din verksamhet.

Danske eBanking Business, District och alla vĂ„ra appar finns i krypterade och sĂ€kra miljöer. Detta innebĂ€r att obehöriga inte kan komma Ă„t dina uppgifter via Danske Banks plattformar, och de kan inte heller lĂ€sa eller Ă€ndra data som överförs mellan din webblĂ€sare och Danske Bank. Om onormala transaktioner intrĂ€ffar pĂ„ nĂ„gon av vĂ„ra plattformar gör vĂ„ra avancerade övervakningssystem det möjligt för oss att vidta omedelbara Ă„tgĂ€rder. 

Implementerar system mot bedrÀgliga e-postmeddelanden

NĂ€tfiskemeddelanden Ă€r ett stort problem, och de blir alltmer sofistikerade och svĂ„rare att förstĂ„. För att fĂ„nga upp bedrĂ€gliga e-postmeddelanden har vi implementerat flera system. Systemen skyddar inte bara Danske Bank – de skyddar ocksĂ„ ditt företag frĂ„n att ta emot e-post frĂ„n avsĂ€ndare som utger sig för att vara Danske Bank. Om en bedragare Ă€ndĂ„ lyckas skicka ett e-postmeddelande till dig som pĂ„stĂ„r sig vara skickat frĂ„n Danske Bank ska du rapportera det pĂ„ phishingmails@danskebank.se sĂ„ arbetar vi för att ta bort den falska webbplatsen omedelbart.

It-brottsligheten har inga grÀnser, sÄ pÄ Danske Bank mÄste vi inte bara kunna förhindra kÀnda former av angrepp, utan vi mÄste ocksÄ vara beredda pÄ framtida nya hot frÄn kriminella som verkar runt om i vÀrlden. DÀrför bedriver Danske Bank ett antal internationella samarbeten dÀr vi delar kunskap och erfarenhet i en gemensam satsning för att bekÀmpa it-bedrÀgerier. Danske Bank sitter till exempel i den rÄdgivande kommittén för Europols it-brottscentrum och för en pÄgÄende dialog med andra banker och ledande it-experter.

 

Vad ska du göra om ditt företag har utsatts för it-brott?

  • Har du lämnat ut uppgifter om företagets kort eller konton? 

    Om en obehörig person har fÄtt dina kort- eller kontouppgifter ska du omedelbart kontakta oss pÄ
    0752-48 49 30.
  • Har du fått bedrägliga e-postmeddelanden eller sms? 

    Om du fÄr ett nÀtfiskemeddelande eller ett falskt sms kan du rapportera hÀndelsen genom att vidarebefordra e-postmeddelandet eller skicka en skÀrmbild av sms:et till phishingmails@danskebank.se.

    Ibland verkar it-brottslingar genom att utge sig för att vara Danske Bank. Även om e-postmeddelandet eller sms:et inte anvĂ€nder Danske Bank som avsĂ€ndarnamn kan du rapportera alla bedrĂ€gliga e-postmeddelanden eller sms som hĂ€nvisar till Danske Bank. Vi samarbetar med andra organisationer och gör vĂ„rt bĂ€sta för att ta bort bedrĂ€gliga webbplatser.

    NÀr du rapporterar ett bedrÀgligt e-postmeddelande eller sms till oss hjÀlper du ocksÄ till att skydda andra.

     

    LĂ€s mer om nĂ€tfiske och smishing hĂ€r

  • Om du vill polisanmäla it-brottslighet

    Företag Ă€r inte skyldiga att polisanmĂ€la ett it-brottsangrepp, men en polisanmĂ€lan kan hjĂ€lpa ett företag att fĂ„ överblick över angreppets omfattning och pĂ„ sikt bidra till bĂ€ttre förebyggande. Om du vill göra en polisanmĂ€lan hjĂ€lper vi dig gĂ€rna. Kontakta oss pĂ„ 0752-48 49 30. Du kan ocksĂ„ kontakta den svenska polisen pĂ„ 114 14 eller göra en anmĂ€lan pĂ„ polisen.se.

InternetbankförsĂ€kring 

Som företag Ă€r du skyldig att tĂ€cka en förlust om nĂ„gon tar sig in i din Danske eBanking-lösning. DĂ€rför kan det vara en bra idĂ© att teckna en internetbankförsĂ€kring. 

SĂ€kerhet i District

Vi rekommenderar att kunder som anvÀnder District alltid kommunicerar med oss via District-plattformen eftersom den erbjuder förhöjda sÀkerhetsfunktioner för betalningar. NÄgra av dessa sÀkerhetsfunktioner beskrivs nedan.

BegrÀnsad anvÀndarÄtkomst
Du kan hantera olika anvÀndares rÀttigheter att genomföra betalningar och skapa fordringsÀgare. PÄ sÄ sÀtt kan du till exempel begrÀnsa antalet anvÀndare som hanterar nya eller stora fordringsÀgare.

GodkÀnnande av betalningar av tvÄ anvÀndare
Du kan anvÀnda tvÄstegsautentisering dÀr tvÄ auktoriserade District-anvÀndare mÄste godkÀnna betalningar oberoende av varandra. Detta gör det svÄrare för hackare att göra betalningar i företagets namn.

Betalnings- och kontobegrÀnsningar
Du kan begrÀnsa det belopp som kan överföras frÄn ett specifikt konto eller av en viss anvÀndare.

FÄ notifieringar om ditt företags konton
Du kan fÄ en notifiering pÄ till exempel din telefon nÀr det sker viktiga transaktioner pÄ ditt företags konton, till exempel nÀr en betalning överstiger ett visst belopp eller saldot pÄ ett konto nÄr under en viss grÀns.

Översikt över anvĂ€ndarĂ„tkomst
Du kan enkelt hĂ„lla reda pĂ„ vad de olika anvĂ€ndarna har Ă„tkomst till i District – och du kan sjĂ€lv Ă€ndra Ă„tkomstrĂ€ttigheter med omedelbar verkan – Ă€ven frĂ„n din mobila enhet. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt kan du enkelt godkĂ€nna anvĂ€ndare eller ta bort anvĂ€ndare som inte lĂ€ngre behöver Ă„tkomst till en viss funktion i District.

Ni ska

  • Vara uppmĂ€rksamma pĂ„ nĂ€tfiskemeddelanden och alltid verifiera avsĂ€ndaren. Vara sĂ€rskilt försiktiga med att klicka pĂ„ lĂ€nkar och att öppna bilagor.
  • Vidarebefordra misstĂ€nkta e-postmeddelanden och sms till phishingmails@danskebank.se
  • Ta det lugnt om ett meddelande Ă€r brĂ„dskande. Du bör alltid se kontouppdateringar och tidsbegrĂ€nsade erbjudanden som signaler för möjlig smishing.  

Undvik

  • Öppna aldrig lĂ€nkar, ladda aldrig ned bilagor och installera aldrig program frĂ„n kĂ€llor som du inte kĂ€nner till eller litar pĂ„.
  • Svara aldrig pĂ„ e-post, telefonsamtal eller sms som verkar misstĂ€nkta. Legitima institutioner begĂ€r aldrig kontouppdateringar eller ber om dina inloggningsuppgifter via e-post, telefon eller sms.
  • ÅteranvĂ€nd aldrig lösenord pĂ„ flera konton eller plattformar.

Friskrivningsklausul: InnehÄllet i ovanstÄende Àr inte, och bör inte betraktas som, en ersÀttning för juridisk rÄdgivning.
LÀs mer om vad som Àr viktigt nÀr det gÀller att skydda dig sjÀlv, ditt företag och dina anstÀllda hÀr.


Relaterat innehåll


FÄ alla fördelar i dag.
Bli kund i Danske Bank.

Content is loading
Visa
Göm
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.