Företagskort

Här hittar du de flesta svaren om företagskort, om du inte hittar du letar efter så finns våra kontaktuppgifter längst ned på sidan.

  • Spärra kort - Hur spärrar jag mitt kort?

    Spärra kort - Hur spärrar jag mitt kort?

    Du spärrar ditt kort genom att ringa oss på 0771-560 560, vi svarar dygnet runt, året runt.

    Om du har kortmodulen i Business Online kan du både spärra ditt kort samt beställa ett ersättningskort själv. Här finns mer information om kortmodulen.

    1. Klicka på "Kort" i menyn
    2. Välj "Kortöversikt"
    3. Välj det avtal för det kort du önskar administrera kortet för i rullisten vid Kortavtal
    4. Klicka på pilen till vänster om kortinnehavarens namn
    5. Välj ”Spärra kort”
  • Pinkod - Vad gör jag när jag har glömt min pinkod?

    Pinkod - Vad gör jag när jag har glömt min pinkod?

    Du som har ett företagskort med personligt betalningsansvar och är privatkund i banken har möjlighet att beställa en ny PIN-kod i Hembanken.

    Så gör du:
    • Logga in i Hembanken
    • Klicka på "Kort & valuta"
    • Klicka på "Kortöversikt"
    • Klicka på pilen framför det kort du vill ha en ny pinkod till
    • Välj "Återbeställ PIN-kod"
    • Klicka på "OK"
    • Godkänn med din säkerhetslösning och klicka på "OK"

    Om du har kortmodulen i Business Online kan du även där återställa din PIN-kod. Här finns mer information om kortmodulen.

    1. Klicka på "Kort" i menyn
    2. Välj "Kortöversikt"
    3. Välj det avtal för det kort du önskar administrera i rullisten vid Kortavtal
    4. Klicka på pilen till vänster om kortinnehavarens namn
    5. Du kan här välja att se information om kortet, ändra beloppsgränser, spärra kort, beställa ersättningskort samt beställa ny PIN-kod

    Behöver du hjälp är du välkommen att kontakta Kundservice Företag på 0752-48 49 30.
  • Nytt kort - När får jag mitt beställda kort?

    Nytt kort - När får jag mitt beställda kort?

    När du beställer ett kort får du det med posten cirka en till två veckor efter din beställning.

    Har du inte fått ditt kort inom två veckor, vänligen kontakta oss.
  • Kortreklamationer - När kan jag reklamera ett köp?

    Kortreklamationer - När kan jag reklamera ett köp?

    Du kan begära att få pengarna tillbaka när du handlat med ditt kredit- eller bankkort från Danske Bank, när varan eller tjänsten som du köpt uteblivit, till exempel på grund av konkurs eller fraktproblem samt om varan skulle vara defekt, felaktig eller skadad. Det finns ingen övre beloppsgräns för värdet av varor och tjänster som kan reklameras. Ditt köpskydd gäller i såväl fysiska butiker som webbutiker när varan inte levereras efter köp. Denna trygghet har du med dig även vid kortköp utanför Sverige.

    Viktigt att tänka på vid reklamation

    • Agera så snabbt som möjligt. Då ökar du dina chanser att få ersättning.
    • Vid en felaktig transaktion kontaktar du i första hand säljaren för att försöka lösa ärendet. Säljaren är ansvarig för fel på en vara eller tjänst.
    • Var tydlig och utförlig i redogörelsen om vad som hänt.
    • Bifoga underlag som kvitton eller orderbekräftelse som kan styrka och underlätta ditt ärende.

    För eventuella kompletterande uppgifter kommer vi i första hand att kontakta dig via ett säkert meddelande som du kan läsa i Hembanken eller våra appar. Har du inte Hembanken kommer vi att skicka ett brev.

    Reklamationsblanketten måste alltid skrivas under av kortinnehavaren. Blanketterna hittar du längre ned på denna sida.

    Så reklamerar du ett köp
    För att reklamera ett köp och begära pengarna tillbaka gör du en kortreklamation så fort som möjligt efter att köpet och/eller leveransen gått fel. Du hittar blanketter i den gröna rutan nedan.

    OBS!
    Om det har skett några obehöriga transaktioner på ditt kort ska du omedelbart spärra kortet samt göra en polisanmälan. Polisanmälan ska bifogas i reklamationen till oss.
    Har du frågor är du välkommen att kontakta Kundservice Kort Företag på telefon 0771-560 560.

    Reklamationen skickas till:
    Danske Bank
    Kortreklamationer
    Box 328
    581 03 Linköping

    Du kan även skicka in blanketten som en bifogad fil i ett säkert meddelande i Hembanken.

  • Gemensam PIN-kod

    Gemensam PIN-kod

    Hos oss kan du få en gemensam PIN-kod för alla dina kort. Det blir både enklare att komma ihåg och säkrare. Det har visat sig att det är vanligt att kontoinnehavare skriver ner sina PIN-koder. Danske Bank råd är att inte göra det, då du löper större risk att någon obehörig får tillgång till dem.

    Om du inte har några kort
    När du är kund hos oss får du automatiskt minst ett kort. Beställer du fler kort får du samma PIN-kod för alla kort vi utfärdar.

    Om du har flera kort med olika PIN-koder
    Har du flera kort hos oss med olika PIN-koder kan du själv beställa gemensam PIN-kod i Hembanken. I Hembanken väljer du menyn Kort och Valuta och sedan Kortöversikt. Du kan även kontakta Kundservice.

    Om du har kortmodulen i Business Online kan du även där återställa din PIN-kod, du kan kontakta oss för mer information.
  • Varför blir mitt kortköp nekat?

    Varför blir mitt kortköp nekat?

    Har du företagskort med betalningsansvar kan du enkelt i kortmodulen i Business Online se om du har nått upp till er köpgräns/saldo.

    1. Klicka på "Kort" i menyn
    2. Välj "Kortöversikt"
    3. Välj det avtal du önskar administrera kortet för i rullisten vid Kortavtal
    4. Klicka på pilen till vänster om kortinnehavarens namn
    5. Välj ”Beloppsgränser”. Här ser du hur mycket av köpgränsen som är utnyttjad och du kan klicka på ”Ändra beloppsgräns” nere till höger för att höja eller sänka köpgränsen

    Behöver du hjälp är du välkommen att kontakta Kundservice Företag 0752-48 49 30.

    Blir köpet nekat trots du inte har nått upp till er köpgräns/saldo? Kontakta oss.
  • Vad är det för transaktion som skett på kortet?

    Vad är det för transaktion som skett på kortet?

    På kortkontot i Business Online kan du se detaljer om köpet såsom vilket kort som har använts, och om det var ett butik-eller internetköp samt namn på butiken som mottagit betalningen.

    Om det har skett otillbörliga köp på ert kort kan du göra en kortreklamation här.

  • Var hittar jag min kortfaktura?

    Var hittar jag min kortfaktura?

    Har du ett företagskort med betalningsansvar hittar du fakturan i eArkiv i Business Online.

    Fakturan för Företagskort finns i eArkiv i Business Online.
    1. Välj eArkiv i den övre menyn
    2. Välj sedan eArkiv igen
    3. Vid "Dokumentgrupp" väljer du "Kort"
    4. Gå till "Period" och skriv ett datum några månader tillbaka (det är bra att välja ett datum lite före och efter den period du önskar, eftersom kortfakturan skapas runt den 15:e varje månad)
    5. Klicka på "Sök"

    Dokumenten visas som PDF-filer, vilket innebär att du behöver ha Adobe Reader nedladdat till din dator för att kunna läsa dokumenten. Det är ett gratisprogram som du kan ladda ned på www.adobe.com.

    Har du ett kort med personligt betalningsansvar hittar du fakturan i Hembanken.
  • Jag har ett kort med personligt betalningsansvar, hur kan jag se mina transaktioner och få mina fakturor digitalt?

    Jag har ett kort med personligt betalningsansvar, hur kan jag se mina transaktioner och få mina fakturor digitalt?

    Om du redan har tillgång till Hembanken så kan du enkelt se dina transaktioner och fakturor genom att logga in där. Saknar du tillgång till Hembanken, kontakta oss så hjälper vi dig.
  • Reklamationsblanketter

    Reklamationsblanketter

    Reklamationsblanketten måste alltid skrivas under av kortinnehavaren.

    Reklamationen skickas till: Danske Bank, Kortreklamationer, Box 328, 581 03 Linköping.

    Ladda hem blanketter

    1. Du har försökt att ta ut pengar i en uttagsautomat, men ett fel uppstod
    Ladda ned
    2. Du har inte godkänt eller tagit del i transaktionerna – kortet var i ditt förvar
    Ladda ned
    3. Du har inte godkänt eller tagit del i transaktionerna – kortet var inte i ditt förvar
    Ladda ned
    4. Du har sagt upp ett abonnemang, men beloppet dras fortfarande från ditt kontoLadda ned
    5. Du har beställt och betalat för en vara/tjänst, men har inte mottagit den
    Ladda ned
    6. Varan eller tjänsten som du har mottagit är felaktig eller defekt
    Ladda ned
    7. Du har inte fått pengar i retur, trots att du annullerat köpet eller returnerat varan
    Ladda ned
    8. Betalningsmottagaren har dragit fler belopp än vad du har godkänt
    Ladda ned
    9. Betalningsmottagaren har debiterat för samma köp flera gånger/ett annat belopp än det överenskomna beloppet har dragits från kontot
    Ladda ned

Behöver du hjälp?

Kundservice
Vardagar 09:00 - 16:00



Starta chatt
Teknisk support
Business Online support:
Vardagar 09:00 - 16:00


Starta chatt
Chatta med oss här. Har du specifika frågor om ditt engagemang? Var då beredd på att kunna verifiera din identitet med hjälp av t.ex. bank-id, så ska vi försöka hjälpa dig på bästa sätt.