Konton & betalningar

Här hittar du svar om konton, betalningar och andra kontohändelser

  • Kontouppgifter - Vad har jag för IBAN-nummer?

    Kontouppgifter - Vad har jag för IBAN-nummer?

    Ditt IBAN-nummer hittar du enkelt i Business Online.

    Hitta IBAN - så här gör du:
    • Logga in i Business Online
    • Klicka på ”Konton” och välj ”Kontoöversikt”
    • Klicka på pilen till vänster om det konto det gäller och välj ”Kontoinformation”
  • Kontouppgifter - Hur ser jag vem som har gjort en inbetalning via mitt bankgironummer?

    Kontouppgifter - Hur ser jag vem som har gjort en inbetalning via mitt bankgironummer?

    Använder du Business Online kan du via funktionen Elektronisk Insättningsuppgift (ELIN) länka dig till BGC för att se företagets alla insättningsuppgifter och avier. 

    Så gör du:
    • Logga in i Business Online
    • Gå in under menyn "Betalningar"
    • Välj "Inbetalningar"
    • Välj "Elektronisk Insättningsuppgift" (ELIN)
    • Ange dina sökkriterier:
      - Bankgironummer
      - Datum
      - Valuta
      - Språk
    • Klicka sedan på "Länk till BGC"
  • Vad avser texten "Fakt. XXXX" på kontot?

    Vad avser texten "Fakt. XXXX" på kontot?

    Den avser avgift för avgående betalningar som sänts via fil till Bankgirot samt avgift för ankommande betalningar till ert bankgironummer (dessa behöver dock inte vara inbetalda via fil). En faktura sänds ut av Bankgirocentralen BGC AB (Bankgirot) i början av debiteringsmånaden. Om du saknar fakturan kan du kontakta oss så skickar vi ut en ny.

    Har du fått en annan okänd transaktion än de som beskrivs ovan på ert konto? Kontakta oss på Kundservice Företag på nummer 0752-48 49 30.
  • Vad är texten "SK556XXXXXXX" på kontot?

    Vad är texten "SK556XXXXXXX" på kontot?

    Sk + organisationsnummer betyder att företaget fått in överskjutande skatt. Kontakta Skatteverket för mer information om denna insättning.
  • Vad betyder DBTS på mitt kontoutdrag?

    Vad betyder DBTS på mitt kontoutdrag?

    DTBTS innebär att detta är en betalning som du själv har lagt in i Business Online utan att ange någon textreferens till avsändaren. Du hittar mer information om denna betalning under Betalningar --> Betalningsöversikt. Här kan du se vem du angett som mottagare och mottagarreferensen.
  • Vad betyder "Avgifter enligt avisering"?

    Vad betyder "Avgifter enligt avisering"?

    Transaktionen med texten "Avgifter enligt avisering" avser till exempel avgift för manuella betalningar, avgifter för eventuella kontoutdrag samt kontoavgifter som numera debiteras kvartalsvis i efterhand.
  • Jag har en okänd transaktion på mitt konto, vad betyder det?

    Jag har en okänd transaktion på mitt konto, vad betyder det?

    Här är några vanliga transaktionstexter du kan se på ert kontoutdrag och vad dessa betyder.

    BGGIRERING XXXXX
    Ankommande betalningar, ofta flera stycken som visas i en insättning. För att se vad betalningen innehåller går du in i ELIN i Business Online som du hittar under Betalningar.

    Så gör du:
    • Logga in i Business Online
    • Gå in under menyn "Betalningar"
    • Välj "Inbetalningar"
    • Välj "Elektronisk Insättningsuppgift" (ELIN)
    • Ange dina sökkriterier:
      - Bankgironummer
      - Datum
      - Valuta
      - Språk
    • Klicka sedan på "Länk till BGC"

    SK 556XXXXXXX
    Sk + organisationsnummer betyder att företaget fått in överskjutande skatt. Kontakta Skatteverket för mer information om denna insättning.

    FAKT XXXXXX
    Avser avgift för avgående betalningar som sänts via fil till Bankgirocentralen BGC AB samt avgift för ankommande betalningar till ert bankgironummer (dessa behöver dock inte vara inbetalda via fil). En faktura sänds ut av Bankgirocentralen BGC AB i början av debiteringsmånaden. Om du saknar fakturan kan du kontakta oss så skickar vi ut en ny.

    Har du fått en annan okänd transaktion än de som beskrivs ovan på ert konto? Kontakta oss på Kundservice Företag på nummer 0752-48 49 30.

Behöver du hjälp?

Kundservice
Vardagar 09:00 - 16:00



Starta chatt
Teknisk support
Business Online support:
Vardagar 09:00 - 16:00


Starta chatt
Chatta med oss här. Har du specifika frågor om ditt engagemang? Var då beredd på att kunna verifiera din identitet med hjälp av t.ex. bank-id, så ska vi försöka hjälpa dig på bästa sätt.