Rådgivaren tipsar om Samsung Pay och GDPR

Få koll på bankens nya betalalternativ och de färska EU reglerna som påverkar de flesta företags hantering av personuppgifter. Vår rådgivare Susanne Urman tipsar om Samsung Pay och vikten av att anpassa företaget till GDPR.

Premiär för Samsung Pay i Danske Bank
Nu kan du som är kund i Danske Bank betala via din Samsungmobil eller smartklocka. Samsung Pay är en enkel och säker lösning för mobilbetalningar med utvalda Galaxy- och Gear-enheter och fungerar nästan överallt där du kan betala med kort.

För att komma igång behöver du en kompatibel Samsung enhet och ett betalkort från Danske Bank. Du registrerar dig med ett Samsungkonto och väljer verifieringsmetod genom att identifiera dig med fingeravtryck, iris eller Samsung Pay PIN-kod. Du väljer själv vilket eller vilka betalkort du vill ansluta till appen.

Vill du ta betalt med Samsung Pay behöver du inte göra något, Samsung Pay fungerar redan på nära 100 % av alla betalterminaler. Det enda som behövs är att terminalen har en magnetläsare (där man kan dra ett kort) eller kan ta emot kontaktlösa betalningar (NFC). Mer information om hur Samsung Pay fungerar finner du på vår webbplats.

GDPR – ny hantering av personuppgifter
Från och med 25 maj 2018 gäller EUs nya dataskyddsförordning, eller GDPR som den också kallas. GDPR står för General Data Protection Regulation och syftet är att skydda enskildas personers rättigheter över hur företag, myndigheter och organisationer får samla in och använda deras personuppgifter. GDPR ersätter personuppgiftslagen, även kallad PUL.

Om ditt företag hanterar personuppgifter som till exempel löne – och personalregister samt kundregister eller andra uppgifter som går att koppla till en fysisk person såsom exempelvis namn, personnummer, adresser eller bilder så behöver ditt företag anpassa sig till den nya lagen. Reglerna kommer att gälla i hela EU och företag som bryter mot förordningen kan riskera kännbara böter. De grundläggande principerna handlar om att:

• inte samla in fler personuppgifter än nödvändigt
• inte heller spara uppgifterna längre än behövligt
• informera dem som man behandlar personuppgifter om
• skydda och dokumentera hur företaget hanterar personuppgifter

Har ditt företag inte börjat se över hanteringen av personuppgifter ännu kan GDPR-guiden framtagen av Tillväxtverket och Datainspektionen för verksamt.se vara en bra start. Du kan också läsa mer omfattande information på datainspektionen.se samt se en filmad intervju med GDPR-experten Ida Westin i vår artikel "Hur kan du som företagare förbereda dig för GDPR?".

Danske Bank nummer 1 i kundnöjdhet bland storföretag och institutioner
När Prospera sammanfattade sina kundundersökningar bland storföretag och institutioner från 2017, hamnade Danske Bank på första platsen i Sverige – och även totalt sett i Norden. Vi är glada och stolta över att nå högsta betyg i kundnöjdhet men slår oss inte till ro, utan fortsätter att blicka framåt, tänka nytt och utvecklas tillsammans med våra kunder. Läs mer på vår blogg nextconomy.se.

Har du frågor?
Kontakta oss – vi på Kundservice Företag hjälper dig gärna.
Du når oss enkelt via chatt eller telefon så ger vi dig mer information om hur vi kan hjälpa dig..


Källor:
Danske Bank
Datainspektionen
Verksamt.se
Tillväxtverket

Susanne Urman 

Få alla fördelar i dag.
Bli kund i Danske Bank.