Så här förbereder du en anställning

När du ska anställa en medarbetare finns det en rad saker du måste komma ihåg. Det kan du läsa mer om i den här guiden till anställning av medarbetare.

  • 1. Gör det ordentligt!

    Att anställa nya medarbetare är ett viktigt ögonblick för ett företag. Att tillföra fler resurser kan lyfta företaget till nästa nivå, men det kan också bli en dyr och besvärlig felsatsning.

    För att öka chansen att din nästa rekrytering blir framgångsrik har vi sammanställt den här guiden om vad du ska göra innan du anställer en person.

    Det kan också vara värt att tänka på att en anställningsprocess inte bara är ett sätt för dig att få nya resurser och kompetens till företag. Det är också en möjlighet att marknadsföra företaget till befintliga och presumtiva samarbetspartner, kunder och medarbetare.

    Det kan alltså löna sig att göra det grundligt. Här följer vår guide om hur du kan förbereda dig. Om du vill läsa mer om att anställa kan du göra det i vår guide om att anställa den rätta medarbetaren. Och om du vill veta hur du bäst säkerställer att medarbetarens start och första tid blir lyckad kan du läsa vår guide om en bra start.
  • 2. Klargör dina behov

    När du inleder en anställningsprocess är det första steget att klargöra företagets behov. Varför behöver du, rent konkret, rekrytera? Och fyller du de behoven bäst genom att anställa en medarbetare, eller kan du eventuellt klara dig med konsulter?

    Om det är ditt företags första anställning ska du vara medveten om att en fast anställning medför en rad skyldigheter för dig som arbetsgivare. Du får ansvar för en viktig del av en annan människas liv och ska betala för bland annat semester, sjukdom, barnledighet osv.

    En fast anställning har å andra sidan en rad fördelar. Det leder till att den kunskap och den erfarenhet som byggts upp under arbetet stannar kvar i företaget. Det ökar stabiliteten och den ömsesidiga känslan av förpliktelse mellan medarbetaren och företaget jämfört med om du använder dig av konsulter. 

    Det finns en rad alternativ till att anställa en person på heltid. Du kan t.ex. anställa en person på deltid, ingå partnerskap eller använda konsulter. I det sistnämnda fallet kan du vända dig till traditionella bemanningsföretag eller så kan du använda dig av webbaserade tjänster t.ex. Monster eller Stepstone. 
  • 3. Skapa en arbetsbeskrivning/jobbannons

    När du har beslutat dig för att anställa en person är nästa steg att skapa en arbetsbeskrivning. Den tjänar ett dubbelt syfte, dels att du ska kunna tänka igenom vad du behöver, dels fungera som en mall för själva jobbannonsen.

    När du upprättar arbetsbeskrivningen bör du skilja mellan kompetens och erfarenheter som är helt nödvändiga för en framtida medarbetare, och vilka som det vore bra om personen hade. 

    Utöver de kompetensmässiga aspekterna bör du också överväga att beskriva vilka personliga egenskaper som du skulle vilja att personen hade. Det ger både dig och de presumtiva kandidaterna något att gå efter.

    Det lönar sig att vara realistisk när det gäller förväntningarna i annonsen. I vissa jobbannonser verkar det som om man skulle behöva vara Stålmannen för att kunna få jobbet. Det är en dålig idé. För det första kan det avskräcka kvalificerade kandidater från att söka och för det andra kan det skapa orealistiska löneförväntningar hos dem som söker.

    Kom ihåg att skriva kontaktuppgifter i annonsen så att presumtiva kandidater kan ställa eventuella frågor innan de söker.
    Behöver du utländsk arbetskraft?
    Om du inte kan hitta den kompetens du behöver på den svenska arbetsmarknaden och behöver utländsk arbetskraft har vi här några länkar som kan hjälpa dig.

    Arbetsförmedlingen kan du söka arbetskraft i utlandet. Och när du kommit så långt att du ska anställa en utländsk medborgare har verksamt.se all den information du behöver.
  • 4. Annonsera jobbet

    Nu är tiden inne att få ut annonsen till möjliga medarbetare. Här kan du eventuellt använda dig av en av de största nationella jobbportalerna: Monster eller Stepstone.

    När annonsen lagts upp bör du själv se till att sprida den i ditt nätverk. Glöm inte att publicera jobbannonsen i sociala medier – både på dina privata profiler och på ditt företags sociala plattformar. Du kan också skicka en länk till annonsen direkt till samarbetspartner och andra i ditt nätverk.
     
    Du kan läsa andra guider om anställning av medarbetare på de här sidorna: 
    Urval och jobbsamtal
    Ge din medarbetare en bra start

Relaterat innehåll


Få alla fördelar i dag.
Bli kund i Danske Bank.

Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.