Ge din medarbetare en bra start

När du ska anställa en medarbetare finns det en rad saker som du måste komma ihåg. Det kan du läsa mer om i den här guiden till anställning av medarbetare.

  • 1. Slutför anställningsprocessen

    1. Slutför anställningsprocessen

    När anställningsavtalet undertecknats finns det en rad saker som du kan göra för att slutföra anställningsprocessen på ett bra sätt och ge din medarbetare de bästa förutsättningarna för att prestera på topp. Här får du en guide om hur du gör det.

    För att maximera chanserna till framgång måste du ha koll på de praktiska, arbetsmässiga och kulturella aspekterna av att få en ny medarbetare.

    På den här sidan har vi skapat en steg-för-steg-guide om hur det går till. Om du vill läsa mer om hur du startar anställningsprocessen finns det i vår guide om att förbereda en anställning, och om du vill läsa mer om själva anställningsprocessen kan du göra det i vår guide till att anställa rätt medarbetare.
  • 2.  Meddela kandidater att platsen tillsatts

    2.  Meddela kandidater att platsen tillsatts

    När du har en underskrift på ett avtal med din nya medarbetare måste du meddela de andra som sökte att de inte fick jobbet den här gången. Se till att göra det ordentligt. Dels för att man bör behandla människor med respekt, dels för att vi bor i ett litet land och den avvisade kandidaten kanske en dag arbetar hos en samarbetspartner eller kund – och kan komma att berätta hur han eller hon blev behandlad.

    Alla som söker jobbet ska få besked. Om folk har sökt via mejl och inte kom på anställningsintervju kan du skicka ett vänligt standardmejl. De som kom på anställningsintervju bör du ringa upp och lämna den beskedet personligen. På det sättet ger du de sökande möjlighet att få svar på varför inte de fick jobbet den här gången.
  • 3.  Planera för en bra start.

    3.  Planera för en bra start.

    Du bör göra ett program för medarbetarens första dag på arbetet. Vad behöver medarbetaren känna till för att han eller hon ska komma igång så snabbt som möjligt? Vilka personer bör den nya medarbetaren introduceras för, och finns det uppgifter att sätta igång med direkt?

    När du planerar starten bör du även tänka på företagets kultur. Oavsett om det är din första medarbetare eller ni är fler på företaget har ni ett visst sätt att göra saker på och hur ni agerar mot varandra. Det är saker som man känner till men som ofta inte finns nedskrivna, och du bör därför tänka igenom dem så att du kan förklara dem för den nya medarbetaren.
  • 4.  Hälsa välkommen

    4.  Hälsa välkommen

    Din nya medarbetare har naturligtvis redan fått ett intryck av företaget under anställningsprocessen, men det skadar aldrig att försöka göra ett gott intryck den första arbetsdagen.

    Se därför till att medarbetaren har en arbetsplats att sitta vid, och att arbetsredskapen är klara när den nya medarbetaren kliver in genom dörren. Oavsett om redskapen är hammare och tumstock, eller dator och telefon, ska du se till att de står redo. Se också till att du själv eller en annan medarbetare tar sig tid att verkligen hälsa välkommen och sätta in den nya medarbetaren i arbetet.

    Det kan verkligen sänka motivationen och minska glädjen inför det nya arbetet om det känns som att arbetsgivaren helt glömt bort att man ska komma.

    Ett enkelt sätt att visa sin uppskattning är att köpa en blomsterbukett och sätta på arbetsplatsen. Det är en investering som du kan ha igen många gånger i form av tacksamhet och motivation från din nya medarbetare.
  • 5.  Betala ut lön

    5.  Betala ut lön

    När din medarbetare har kommit igång måste du se till att den första lönen betalas ut korrekt och i rätt tid. Det finns en guide om löneutbetalning på verksamt.se  som du använda dig av.

    Dessutom kan vi som bank hjälpa dig med att ordna löneutbetalningarna.
  • 6. Uppföljning

    6. Uppföljning

    Oavsett hur bra du och den nya medarbetaren förberett er kan man aldrig veta hur samarbetet ska gå förrän man provat. 

    Därför kan det vara bra med ett antal uppföljningssamtal strax efter det att medarbetaren börjat. Det kräver inga stora förberedelser utan det kan räcka med en kort avstämning om hur det går, och om det finns något som du kan göra för att underlätta för medarbetaren. På det sättet kan ni löpande stämma av förväntningarna och se till att medarbetaren är på rätt väg.

    Du kan t.ex. sätta upp påminnelser i din kalender en vecka, två veckor, en månad och tre månader efter det att medarbetaren börjat så att du är säker på att uppföljningen blir av.

    Du kan även tänka på att det är vanligt med en tre månaders provanställning i många standardavtal. Då gäller normalt endast en månads uppsägning, så se till att bestämma om medarbetaren passar för jobbet inom den tiden.
    Du kan läsa andra guider om anställning av medarbetare på de här sidorna:
    Så här förbereder du en anställning
    Urval och jobbsamtal

Relaterat innehåll