Så sparar du tid och pengar  – här är tjänsterna som effektiviserar din ekonomifunktion


Företagen har redan börjat anpassa sig till digitala kundmöten – men det finns stora besparingar att göra genom att digitalisera interna processer.

– Lyckas man centralisera ekonomifunktionen kan man frigöra både tid och pengar, säger Anders Gullesjö, Chef Företagsmarknaden på Danske Bank.


Coronapandemin har ställt om vårt sätt att jobba – och var vi jobbar. Distansjobb från hemmet blir allt vanligare samtidigt som samhället är under stor omställning.
– Accessen till de digitala motorvägarna är i vissa fall helt nödvändiga, men framför allt bidrar digitaliseringen till ökad tillgänglighet och ökad effektivitet i administrativ hantering, samtidigt som den snabbar på processer, säger Anders Gullesjö, Chef Företagsmarknaden på Danske Bank.
Under Coronapandemin, där företagen haft utmaningar med kassaflödet och tvingats ställa om, justera sina prognoser och leta efter besparingar, har banken en viktig rådgivande funktion.
– Det handlar dels om att göra en analys av kassaflödet men också identifiera processer och funktioner i företaget som kan ställas om på kort sikt och som faktiskt effektiviserar företaget, säger Anders Gullesjö.

 

Digitaliseringen ökar
En av de starkaste trenderna som accelererat i spåren av Covid19 är just digitaliseringen. Många har haft fokus på det digitala kundmötet – men det finns stora besparingar och effektivitetsvinster att göra med att digitalisera och automatisera interna processer; kanske hela avdelningar.
– Automatisering och digitalisering är ett område som ökar, och där kan vi erbjuda riktigt bra lösningar, säger Anders Gullesjö.
Danske Bank har laddat företagsplattformen District med en mängd olika funktioner som kan underlätta företagets vardag.
– Du är i kontroll över bolagets finansiella ställning och kan enkelt hantera betalningar, och inte minst smidigt sköta administrativa funktioner. Du kan även sköta dina FX-affärer (valutahandelsaffärer), garantier, företagens kort, göra kassaflödesberäkningar samt styra din likviditetsplanering i plattformen.

 

Centraliserad funktion frigör resurser
Danske Bank kan dessutom erbjuda tjänsten Cashpoolsystem (även kallat koncernkonto). Hos många bolag sitter det personalresurser som gör ungefär samma arbete på dotterbolagens ekonomiavdelningar.
– Genom att centralisera den funktionen kan man frigöra resurser som därmed kan lägga mer tid på andra arbetsuppgifter. Det är en trend att allt fler verksamheter centraliserar just ekonomifunktionerna för att skapa skalfördelar. Det är något vi ser kommer skapa effektivitetsvinster på kort sikt, säger Anders Gullesjö.
Enligt honom är Cashpool en bra lösning för att automatiskt skapa ränteoptimering genom att man ”nettar” ut underskott i ett bolag mot ett överskott i ett annat bolag.
– Det kan också vara en bra lösning även om ditt företag är verksamt i fler länder än Sverige, avslutar Anders Gullesjö.

 

Fakta
Om du vill att dina kunder ska kunna skriva under avtal eller andra handlingar på din webbplats med BankID, så hjälper Danske Bank till med bankernas ID-tjänst. BankID är både en elektronisk identitetshandling och ett elektroniskt signeringsverktyg. Eftersom du slipper hantera en massa papper blir dina rutiner snabbare och enklare. Med hjälp av bankernas ID-tjänst kan du snabba upp beslutsprocesser och utveckla nya tjänster.

Dela dina utmaningar - Kontakta oss

Kontakta kundservice företag
Kundservice Företag: 0752-48 49 30

Få alla fördelar i dag.
Bli kund i Danske Bank.