Ta betalt som företag


Få en översikt över dina in- och utbetalningar och gör ditt företag starkare. När du driver ett företag måste du kunna ta emot betalningar från dina kunder och betala dina leverantörer. Vi har lösningar som kan underlätta för dig. 

På basnivån erbjuder vi en bra överblick av dina in- och utbetalningar i våra prisbelönta digitala lösningar. Det gör det enkelt för dig att styra ditt kassaflöde och din likviditet. Vi har en rad lösningar som kan hjälpa dig att optimera dina in- och utbetalningar. Med Swish företagstjänster blir det lätt för dina kunder att betala dig – oavsett om du har en webbutik, säljer via en app, i en fysisk butik eller på faktura. Med DynamicPay får du kontroll över dina ankommande betalningar från andra företag och kan på så sätt förbättra din likviditet.

Du kan läsa mer om våra olika betalningslösningar längre ner på denna sidan. Om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa dig att säkerställa en stark likviditet kan du läsa mer om likviditetsstyrning.

Våra företagspaket

Vanliga betallösningar för företag

Vi erbjuder heltäckande betalningstjänster som kan anpassas till stora och små företag. Med vår finansiella plattform District kan du optimera verksamheten och få kontroll över företagets ekonomi i realtid.
 
  • Bankgiro Inbetalningar        
  • Autogiro        
  • Kortinlösen         
  • Löner
P27 nytt betalningssystem

Danske Banks företagserbjudande
Danske Bank kan erbjuda lokala team med internationell expertis skräddarsydda utifrån företagets finansiella behov, med strategisk rådgivning, analys, valutarådgivning och cash management-lösningar.

Läs mer

Förändringar i betalprodukter

Viktiga förändringar avseende dina betalprodukter

Här hittar du som företagskund i Danske Bank viktig information om kommande förändringar och viktiga datum som du behöver förhålla dig till när du skickar filer till banken - speciellt avseende leverantörsbetalningar och löner.

Läs om förändringar i betalprodukter


Fördelar med Swish för dig som företagare



Swish Företag

Med Swish kan du som företag snabbt och enkelt ta emot betalningar från privatpersoner som är anslutna till Swish.



Swish Handel
Men Swish Handel kan du erbjuda ett populärt betalsätt i din webbutik och app. Enkelt och snabbt.
Läs om Swish Handel >

In- och utbetalningar 

Mer information om in och utbetalningar

  • Inbetalningar – Bankgiro Inbetalningar

    Bankgiro Inbetalningar är en heltäckande inbetalningstjänst. Du får en komplett redovisning av dina inbetalningar i en fil. Tjänsten kan enkelt kompletteras med ytterligare funktioner och fungerar för både stora etablerade företag och mindre nystartade.

    Flexibelt
    Bankgiro Inbetalningar kan enkelt kompletteras med tillval som OCR referenskontroll, utökad blankettregistrering och bildfil.

    Enklare administration
    Allt sker via fil. Du slipper med andra ord pappersarbete. Filen matchas automatiskt mot betalningsinformation. Betalarens namn, adress och organisationsnummer skickas alltid med om informationen finns tillgänglig.

    Mycket information
    Tjänsten visar också hur betalaren utfört betalningen. Till exempel med blankett eller via leverantörsbetalningar. Meddelanden som betalaren skriver på manuella avier kan också bifogas redovisningen. Det sker genom en bildfil.

  • Inbetalningar – Autogiro

    Om ditt företag har kunder som ska faktureras med fast tidsintervall kan du med fördel använda Autogiro. Det är en betalningstjänst som innebär att pengar dras från kundens konto på betalningsdagen. Pengarna går direkt in på ditt företagskonto.

    Kombinerar du dessutom Autogiro med fakturering via elektronisk faktura uppnår du ett mycket effektivt betalningsflöde.

    Autogiro är säkert och underlättar administrationen.

    Snabb och säker betalning
    Med Autogiro får både ditt företag och dina kunder snabb och säker betalning. Det blir mindre administration för båda parter.

    Inga förseningar
    Eftersom pengarna dras automatiskt på överenskommen förfallodag blir det inga förseningar. Du har kontroll över ditt företags betalningsströmmar och kunderna vet att de slipper påminnelser.

  • Inbetalningar – Swish (Företag och Handel)

    Snabba och enkla inbetalningar med många möjligheter
    Swish Företag passar företag, föreningar och organisationer som vill ta emot betalningar från privatpersoner. Tjänsten är ett komplement till kontantbetalningar och andra betalalternativ.

    Med Swish Handel kan du erbjuda ett populärt betalsätt i din webbutik och app. Allt din kund behöver är sin mobiltelefon och Swish-appen. Du får pengarna in på kontot direkt. Enkelt och smidigt både för dig och din kund.

    Läs mer om hur Swish-tjänsterna kan göra ditt företag starkare

  • Inbetalningar – Kortinlösen

    Det finns flera fördelar med att erbjuda kortbetalning. Du förbättrar dina affärsmöjligheter och du får nöjdare kunder eftersom de inte behöver tänka på att ha med sig kontanter. Din och dina anställdas trygghet ökar samtidigt som administrationen minskar.

    Danske Bank har ingått partnerskap med AltaPay, som ger en enda anslutning för handlare för att ta emot betalningar via e-handel, i butik och mobilkanaler, samt kopplar betalningslösningar till en plattform. Läs mer här. 

    Vi kan hjälpa dig med en lösning för att ta emot kortbetalningar, oavsett om det är i en fysisk butik eller en webbutik. Kontakta oss på 0752-48 49 30 så berättar vi mer. 

  • Inbetalningar – Collection Service

    Med Collection Service fakturerar du dina kunder genom oss. På så sätt kan du samla dina inkassoaktiviteter på ett ställe, som en integrerad del av din finansiella översikt.

    Du kan anpassa lösningen efter ditt företags behov. Du kan själv styra faktureringen genom våra system, eller utlokalisera din fakturering till oss. På så sätt kan du fokusera på kärnverksamheten och slipper att i onödan använda interna resurser på fakturering och påminnelser.

    Överblick och kontroll
    Collection Service ger dig tillgång till ett samlat system, där du har översikt över alla faktureringar och påminnelser. Det ger dig en bra överblick över din likviditet. Lösningen kan användas för att skicka fakturor och påminnelser i Sverige och utlandet.

    Väljer du Collection Service får du den som en tilläggsmodul i vår prisbelönta lösning District. Det ger dig en samlad ekonomisk översikt och du kan enkelt skicka automatiska, digitala och manuella påminnelser. Du kan på ett enkelt sätt effektivisera den delen av ditt företag.
  • Utbetalningar – Leverantörsbetalningar

    Leverantörsbetalningar (LB) förenklar dina utbetalningsrutiner genom att automatiskt bevaka förfallodagarna och genomföra betalningarna på rätt datum. Du skickar betalningsorder elektroniskt från företagets ekonomisystem till banken. När betalningarna är genomförda får du en betalningsspecifikation elektroniskt som du enkelt kan läsa in och som minimerar pappersarbetet och underlättar avstämningen mot din reskontra.

    Leverantörsbetalningar innebär en mängd fördelar:


    Smidigt
    Vi sköter all tidsödande administration.

    Gör alla typer av betalningar
    Du betalar enkelt fakturor, löner och skatter. Du betalar lika enkelt till bank- och plusgironummer, gör kontoinsättningar, kontantutbetalningar och avräknar kreditfakturor.

    Läs mer om de tjänster vi erbjuder via Bankgirot

  • Utbetalningar – Löner

    Vi kan ordna en bra lösning för dina löneutbetalningar. Du kan välja mellan ett antal tjänster. Vilken du väljer beror på hur omfattande dina löneutbetalningar är och hur mycket administration du vill att vi ska sköta. Några av tjänsterna finns i vår internetbank för företag, District. Den får du tillgång till som kund hos oss.

    Smidigt
    Du väljer själv vilka löneprocesser du vill ha hjälp med. I vårt utbud finns tjänster
    som passar både större och mindre företag.

    Lönelista
    Lönelista är en tjänst i vår internetbank för företag. Den passar till mindre företag. Du kan betala ut lön och ersättningar till flera mottagare samtidigt oavsett vilken bank de har. De registrerade uppgifterna kan återanvändas. Via internetbanken kan du även göra enstaka löneutbetalningar.

    Bankgirolön
    Bankgirolön är en elektronisk bankgirotjänst som förenklar och effektiviserar löneutbetalningsflödet. Du hämtar lönebetalningsunderlaget direkt ur lönereskontran och skickar filen till banken för bevakning och utbetalning rätt dag.

    Lönetjänst
    Med Lönetjänst slipper du den tids- och resurskrävande löneadministrationen genom att låta oss sköta både utbetalning av löner, registerhållning av lönekonton samt utskrift och distribution av lönespecifikationerna. Tjänsten är mycket bra för större företag med många anställda.

    Information för löntagare

    Ladda ner faktablad

  • E-faktura

    Med e-faktura kan ditt företag enkelt och miljövänligt skicka elektroniska fakturor till både privatpersoner och företagskunder. På samma sätt kan ni även ta emot elektroniska fakturor från era leverantörer. E-faktura är med andra ord ett enklare, säkrare och smartare sätt att hantera ditt företags fakturor. Era kunder, både företag och privatpersoner, kan via sin internetbank med ett enkelt klick se och betala sina e-fakturor.

    Skicka e-faktura
    Med tjänsten e-faktura Total kan du skapa, granska och sända e-fakturor direkt i District till alla typer av fakturamottagare. Tjänsten inkluderar också ett register där du hanterar dina fakturamottagare och där du tar emot e-fakturaanmälningar från både privatpersoner och företag. Dessutom får du här möjlighet att sända in fakturafiler från ditt ekonomisystem.

    Ta emot e-faktura
    Du kan ta emot, granska och betala e-fakturor direkt i District. Via en enkel funktion anmäler du ditt företag för att ta emot e-fakturor från dina leverantörer och får en god överblick över dina anmälningar.
    I District har du också möjlighet att ta emot e-fakturor på fil för inläsning i ditt ekonomisystem, oberoende av vilka lösningar dina leverantörer har.

    Tilläggstjänster

    • För dig som skickar e-fakturor kan du även teckna avtal om Print av pappersfakturor. Då når du alla dina fakturamottagare via samma tjänst.
    • För dig som tar emot e-fakturor på fil kan du även komplettera med skanning av pappersfakturor. Det ger dig möjlighet att ta emot e-fakturor från alla dina leverantörer.

    Ladda ned ett faktablad om e-faktura Total

    Ladda ned ett faktablad om Mottagare


Rådgivning

Behöver du råd eller hjälp så är du alltid välkommen att chatta eller ringa oss. Chattknappen hittar du längst ner till höger, önskar du att ringa oss kan du nå oss på 0752-48 49 30. Vill du läsa mer om fördelarna som företagskund hos oss kan du läsa mer här


Relaterat innehåll


Få alla fördelar i dag.
Bli kund i Danske Bank.

Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.