Här samlar vi de vanligaste frågorna våra kunder ställer

Kontakta oss gärna om du inte hittar det du letar efter

  • Var hittar jag IBAN-nummer?

    Var hittar jag IBAN-nummer?

    För att få tillgång till IBAN behöver du ha behörighet till företagets konton.

    • Logga in i District
    • Klicka på menypunkten Konton i Toppmenyn.
    • Klicka på kontot, som du vill se IBAN-nummer för.
    • Du hittar IBAN under kontoupplysningar.

  • Hur tar jag bort en betalning?

    Hur tar jag bort en betalning?

    Om betalningen inte ännu är utförd kan du själv ta bort den, se nedan för guide.
    Om betalningen är genomförd måste du kontakta mottagaren och begära att beloppet betalas tillbaka.

    Så gör du:

    • Logga in i District
    • Klicka på "Betalningar" i toppmenyn, och välj sedan "Betalningsöversikt".
    • Hitta betalningen i listan.
    • Tryck på funktionspilen till vänster om betalningen.
    • Välj "Ta bort betalning" i menyn, och klicka på "OK".
    • Betalningen är nu borttagen.
  • Hur registrerar jag en utlandsbetalning?

    Hur registrerar jag en utlandsbetalning?

    • Logga in i District
    • I toppmenyn klickar du på ”Betalningar" och väljer sedan "Registrera betalning”.
    • Välj ”Utlandsbetalning” som betalningstyp.
    • Uppe till höger i bilden finns ett litet frågetecken, därunder finns hjälp till varje ruta som ska fyllas i.
  • Jag har gjort en betalning, när når den mottagaren?

    Jag har gjort en betalning, när når den mottagaren?

    Det beror på vilken sorts typ av betalning du har gjort och när den är utfärdad. Här kan du läsa om vilka stopptider de olika betalningarna har och när de förväntas nå mottagaren.
  • Var hittar jag kontoutdrag som är äldre än 13 månader?

    Var hittar jag kontoutdrag som är äldre än 13 månader?

    Du hittar kontoutdrag som är äldre än 13 månader i eArkiv i District. Har du inte District i dagsläget? Läs mer om District här.
  • Hur beställer jag en engagemangsspecifikation?

    Hur beställer jag en engagemangsspecifikation?

    Det gör du i District. Gå in under "Kontakt och hjälp" och sedan "Beställning Engagemangsspecifikation".
    Här kan du även beställa återkommande årliga utskick och utskick direkt till er revisor.

    För att kunna beställa engagemangsbesked i District behöver användare ha åtkomst till ”eArkiv Konfidentiella dokument”.

    Denna åtkomst tilldelas av administratören under "Administration" och "Användaröversikt". Klicka på pilen till vänster om användarens namn och välj "Ändra användare". På sidan fem kan du sedan lägga till åtkomst till "eArkiv Konfidentiella dokument".

    Om du inte har District eller behöver guidning är du varmt välkommen att kontakta oss.
  • Var hittar jag min kortfaktura?

    Var hittar jag min kortfaktura?

    Har du ett företagskort kort med personligt företagets betalningsansvar hittar du fakturan i eArkiv i District (se nedan för guide).

    Om det är ett kort med personligt betalningsansvar hittar du fakturan i Hembanken Privat, om du inte har Hembanken Privat har fakturan skickats ut till dig via post, om du behöver en ny faktura – kontakta oss.

    Så här hittar du fakturan för företagskort med företagets betalningsansvar i ert eArkiv i District.

    1. Välj eArkiv i den övre menyn.
    2. Välj sedan eArkiv igen.
    3. Vid "Dokumentgrupp" väljer du "Kort".
    4. Gå till "Period" och skriv ett datum några månader tillbaka (det är bra att välja ett datum lite före och efter den period du önskar, eftersom kortfakturan skapas runt den 15:e varje månad).
    5. Klicka på "Sök".

    Dokumenten visas som PDF-filer, vilket innebär att du behöver ha Adobe Reader nedladdat till din dator för att kunna läsa dokumenten. Det är ett gratisprogram som du kan ladda ned på www.adobe.com.
  • Vad betyder DBTS på mitt kontoutdrag?

    Vad betyder DBTS på mitt kontoutdrag?

    DTBTS innebär att detta är en betalning som du själva har lagt in i District utan att ange någon textreferens till avsändaren. Du hittar mer information om denna betalning under Betalningar --> Betalningsöversikt. Här kan du se vem du angett som mottagare och mottagarreferensen.
  • Vad betyder "Avgifter enligt avisering"?

    Vad betyder "Avgifter enligt avisering"?

    Transaktionen med texten "Avgifter enligt avisering" avser till exempel avgift för manuella betalningar, avgifter för eventuella kontoutdrag samt kontoavgifter som numera debiteras kvartalsvis i efterhand.

    Underlag för debitering hittar ni i eArkiv i District, välj ”Avgiftsspecifikation” i rullisten vid Dokument under Ytterligare sökkriterier.
  • Hur beställer jag ett ersättningskort?

    Hur beställer jag ett ersättningskort?

    Ett ersättningskort ersätter ditt befintliga kort och har samma kortnummer.
    Du som har ett företagskort med personligt betalningsansvar och är privatkund i banken har möjlighet att spärra kortet via Hembanken.

    Beställa ersättningskort - så här gör du:

    • Logga in i Hembanken.
    • Klicka på "Kort & valuta".
    • Klicka på "Kortöversikt".
    • Klicka på pilen framför det ersättningskort du vill beställa.
    • Välj "Ersättningskort".
    • Klicka på "OK".
    • Godkänn med din säkerhetslösning och klicka på "OK".


    Det går även bra att kontakta Kundservice Kort på telefonnummer 0771-560 560.

  • Kontouppgifter - Hur ser jag vem som har gjort en inbetalning via mitt bangironummer?

    Kontouppgifter - Hur ser jag vem som har gjort en inbetalning via mitt bangironummer?

    Använder du District kan du via funktionen Elektronisk Insättningsuppgift (ELIN) länka dig till Bankgirot för att se företagets alla insättningsuppgifter och avier.

    Så gör du:

    1. Logga in i District.
    2. Gå in under menyn "Betalningar".
    3. Välj "Inbetalningar".
    4. Välj "Elektronisk Insättningsuppgift (ELIN).
    5. Ange dina sökkriterier:
      - Bankgironummer
      - Datum
      - Valuta
      - Språk
    6. Klicka sedan på "Länk till BGC".

  • Jag har ett kort med personligt betalningsansvar, hur kan jag se mina transaktioner och få mina fakturor digitalt?

    Jag har ett kort med personligt betalningsansvar, hur kan jag se mina transaktioner och få mina fakturor digitalt?

    Om du redan har tillgång till Hembanken kan du enkelt se dina transaktioner och fakturor genom att logga in där. Saknar du tillgång till Hembanken, kontakta oss så hjälper vi dig.
  • Vad ska jag betala på min kortfaktura?

    Vad ska jag betala på min kortfaktura?

    Vad du ska betala och när, påverkas av bryttiden för din faktura och om du har förlängd kredittid eller ej.

    Fakturan skapas på ert brytdatum (Vanligtvist 15e eller sista i månaden, se ”Period” på fakturan för att se ert brytdatum). Transaktioner som sker efter ert brytdatum hamnar på nästkommande faktura.

    Nedan ser du ett exempel utan förlängd kredittid och ett med förlängd kredittid.

    Exempel utan förlängd kredittid
    Du ska betala det belopp som är ”fakturerat för denna period”. Till höger på samma rad ser du vilket datum som betalningen förfaller.

    Du ska betala 2 928,75 SEK senast 2017-10-16

    Exempel med förlängd kredittid
    Om du har förlängd kredittid (30 dagars förlängd kredittid i exemplet nedan) innebär det att en ny faktura skapas innan den tidigare har förfallit.

    Detta innebär att vad du ska betala denna månad finns specifierat på föregående månads faktura och på denna månads faktura ser du vad du ska betala nästa månad (se exempel nedan).

    Du ser beloppet som ska betalas och på vilket datum på samma sätt som ovan.


    Fakturan skickas ut 2017-08-15 och du ska betala 7,837.22 senast 2017-10-02.

    Det som ska vara betalt i augusti hittar du på den tidigare fakturan (se nedan).

     

  • Vad är mitt clearingnummer?

    Vad är mitt clearingnummer?

    De fyra första siffrorna i ditt kontonummer är ditt clearingnummer.

Kontakta oss om du har frågor

Kundservice
Vardagar 09:00 - 16:00



Starta chatt
Teknisk support
District support:
Vardagar 09:00 - 16:00


Starta chatt
Chatta med oss här. Har du specifika frågor om ditt engagemang? Var då beredd på att kunna verifiera din identitet med hjälp av t.ex. bank-id, så ska vi försöka hjälpa dig på bästa sätt.
  • Ring

    Kundservice Företag

    0752-48 49 30

    Kundsupport Internettjänster:

    020-790 347

    Kundsupport Internettjänster från utlandet:

    +45 55 85 04 48

    Våra Finanscenter

    När du ringer till oss, och när vi ringer till dig på din begäran eller som en uppföljning av din begäran, så kan telefonsamtalet komma att spelas in och sparas som dokumentation och av säkerhetsskäl. Vi måste spela in och spara telefonsamtalen om vi diskuterar investeringsfrågor med dig.

  • Hitta
    Hitta kontor