Bättre skydd i fokus

Vilka företag berörs av den nya lagstiftningen på placeringsområdet, vad är syftet och vad betyder egentligen LEI och MIFID? Vi reder ut begreppen och tipsar även om ett annat ämne som ständigt är på agendan, IT-bedrägerier. Missa inte vårt webinar ”Cybercrime – Tendencies and prevention.”

Nya EU-regler för investerare
Från och med den 3 januari 2018 gäller de nya EU-reglerna MIFID II (Markets in Financial Instruments Directive) som innebär att alla företag, förvaltningsbolag och fonder behöver en LEI-kod för att kunna handla värdepapper och derivat på börser och andra finansiella handelsplatser i Europa. Detta gäller även när Danske Bank investerar för ditt företag.

En LEI-kod (Legal Entity Identifier) är en 20-siffrig unik kod för att identifiera samtliga juridiska personer och företag i EU. Syftet är att öka finansmarknadernas transparens och skyddet för dig som investerare.

Behöver alla företag en LEI-kod?
”Enskilda firmor med en årlig omsättning lägre än 3 miljoner kronor behöver inte en LEI-kod. Man behöver inte heller en LEI-kod om man bara investerar indirekt på marknaden via fonder eller om företaget till exempel vill köpa aktier som enbart kan handlas med på New York-börsen. Det vill säga, om man endast vill handla med värdepapper som inte finns tillgängliga på handelsplatser i Europa”, förklarar Per Adler, placeringsspecialist på Danske Bank.

Så här gör du:

  1. Välj en auktoriserad återförsäljare av LEI-koder, exempelvis NordLEI eller GMEIutility.
  2. Registrera din information på försäljarens hemsida. Förutsatt att du anger ditt organisationsnummer vid köpet, mottar Danske Bank den automatiskt.
  3. Betala för registreringen. En LEI-kod kostar cirka 1000 SEK och behöver förnyas årligen.
  4. LEI-försäljaren godkänner din information.
  5. Kom ihåg att förnya LEI-koden varje år.

”Mer information om de nya reglerna, köpprocessen samt vanliga frågor & svar finns på vår webbplats. När man ändå är igång med detta kan det vara ett bra tillfälle att se över företagets placeringar så att de stämmer med befintliga mål och behov. Ta gärna hjälp av bankens rådgivare för en genomgång”, avslutar Per.

NYTT EVENT: Välkommen på vårt webinar ”Cybercrime – Tendencies and prevention
Den 16 november sänder vi ett webinar om cyberattacker och hur du kan skydda ditt företag på bästa sätt. Internationella studier visar att företag runt om i världen förlorar belopp motsvarande 5 % av vinsten i olika dataintrång. Ta del av pågående trender och förebyggande tips. Eventet sänds på engelska. Läs mer och anmäl dig här.

Har du frågor?
Du är alltid välkommen att kontakta oss och når oss enkelt via telefon 0752-48 49 30 eller chatt.

PS. Kom ihåg att du kan underlätta bokslutsprocessen och låta företagets revisor själv hämta engagemangsspecifikationer från banken via Revisorportalen. Spar tid och lägg en beställning i Business Online till de datum och personer det berör redan idag.

Per Adler

Placeringsspecialist Danske Bank Sverige

Få alla fördelar i dag.
Bli kund i Danske Bank.