Kontrollera status på dina tillväxtinitiativ

  • 1. Kontrollera status

    1. Kontrollera status

    När ditt företag tagit initiativ till att skapa tillväxt är det en bra idé att du därefter avsätter tid för att göra en utvärdering av insatsen. Det kanske låter överflödigt, om det är uppenbart att vissa saker fungerat och andra inte. Men även om de övergripande slutsatserna ibland kan vara självklara kan en strukturerad utvärdering vara en liten investering som säkerställer att du får ut så mycket som möjligt av den energi som du redan investerat i att skapa tillväxt.
  • 2.  Samla in den nödvändiga informationen

    2.  Samla in den nödvändiga informationen

    En bra analys grundar sig på rätt information. I det här sammanhanget innebär det att du måste samla in alla data som är relevanta för att bedöma dina tillväxtinitiativ.

    Det kan vara din tillväxtplan och din budget, de faktiska resultaten och annan relevant återkoppling från medarbetare, kunder eller samarbetspartner. Detta ger dig en bra grund för att göra en utvärdering.
    Info Kunskap och rådgivning för att skapa tillväxt

    Du kan med fördel söka rådgivning och tips hos t.ex. ALMI eller verksamt.se. Här kan du både få snabba råd, konkret hjälp, delta i kurser, lyssna på poddar samt hjälp med att byta företagsform etc. 

    Om du har ett nystartat företag och behöver finansiering eller duktiga medarbetare, eller om du vill arbeta i ett nystartat företag, kan du besöka The Hub, som är Danske Banks plattform för entreprenörer. The Hub riktar sig till nystartade företag och mindre företag med tillväxtambitioner.
  • 3.  Utvärdering

    3.  Utvärdering

    När informationen samlats in börjar själva utvärderingen. Här är en rad punkter som du kan använda som utgångspunkt för utvärderingen: 

    - Stämde verkligheten överens med planerna?
    - Höll budgetarna?
    - Klarade du av att verkställa planen?
    - Vad skulle kunna bli bättre?
    - Vad har ditt företag lärt sig av processen?
  • 4.  Se framåt

    4.  Se framåt

    Efter utvärderingen är det dags att se framåt. Vilka initiativ ska du fortsätta med, vilka ska du stoppa och finns det andra möjliga initiativ som du bör prova?
    Här kan du med fördel gå tillbaka till det arbete som du gjorde i samband med upprättandet av din tillväxtplan och se efter om det finns några ännu outnyttjade möjligheter som är värda att pröva.

    Annars ska du bara se till att utnyttja de kunskaper som du fått genom att prova att skapa tillväxt för att driva ditt företag på det bästa möjliga sättet framöver.
    Du kan läsa andra guider om tillväxt på dessa sidor: 
    Gör dig redo för tillväxt
    Förverkliga din tillväxtplan

Relaterat innehåll