Förverkliga din tillväxtplan

  • 1. Skaffa nödvändig finansiering

    1. Skaffa nödvändig finansiering

    Det krävs ofta en investering för att skapa tillväxt. Därför är det första steget att se till att du har tillräcklig finansiering för att genomföra dina planer.

    När alla förberedelser är klara har du en rad olika möjligheter för att finansiera din tillväxtstrategi. Du har följande möjligheter: 
    - Egen finansiering
    - Privata investerare (t.ex. affärsänglar, familjelån eller gräsrotsfinansiering)
    - Fonder och stödprogram
    - Exportstöd
    - Banklån/krediter/leasing

    En bra grund för dialogen med intresserade investerare och andra intressenter är en genomarbetad presentation som framställer planens affärsmässiga potential på ett lockande sätt. Du kan hämta inspiration på The Hub, som är Danske Banks plattform för entreprenörer

    Hos ditt lokala Almi-bolag kan du få rådgivning om lån och riskkapital i företagandets alla faser. För att få mer information om fler typer av finansieringslösningar - titta på verksamt.se.

    Som bank har vi också stor erfarenhet av att hjälpa företag som ditt att växa. Utnyttja vår kompetens för att pröva din tillväxtstrategi och hitta den rätta finansieringslösningen.

    Info Kunskap och rådgivning för att skapa tillväxt

    Du kan med fördel söka rådgivning hos ditt lokala Almi-bolag. Här kan du både få snabba råd, konkret hjälp och delta i kurser med fokus på tillväxt.

    Om du har ett nystartat företag och behöver finansiering eller duktiga medarbetare, eller om du vill arbeta i ett nystartat företag, kan du besöka The Hub, som är Danske Banks plattform för entreprenörer. The Hub riktar sig till nystartade företag och mindre företag med tillväxtambitioner.
  • 2. Se till att du har rätt laguppställning

    2. Se till att du har rätt laguppställning

    I den storsäljande företagsboken ”From Good to Great” är ett av de första råden att man ska se till att ha rätt laguppställning. Detsamma kan gälla även för dig, om du ska lyckas skapa tillväxt. Ofta kräver nya initiativ ny kompetens, och det är inte säkert att du redan har den kompetensen. 

    I annat fall måste du fundera över hur du ska kunna knyta rätt kompetens till ditt företag på bästa sätt. Ska du anställa någon på fast kontrakt, ta in en konsult/expert eller söka efter en extern samarbetspartner? Det beror helt på din situation, bransch och verksamhet. Läs mer om vad som är viktigt när du rekryterar här. Och du kan också söka efter kvalificerad arbetskraft på The Hub.
    Info Lär dig nystartsmentaliteten
    Framgångsrika nystartsföretag arbetar ofta med att snabbt prova nya initiativ för att därefter utvärdera och eventuellt ändra dem. På det sättet kan de agera snabbare och smidigare än mer etablerade företag. Facebooks grundare Mark Zuckerberg sammanfattade detta i uttrycket ”Move fast and break things” (ung. ”Handla snabbt och förstör saker”), som i flera år fungerade som ett mantra för företaget.

    Det innebär att du snabbare kan få en indikation på om du är på rätt spår än om du under en längre period genomför alla steg i en detaljerad plan för att därefter upptäcka att din tes inte var riktig. Därför kan det vara bra att arbeta på det sättet, även om du har ett företag som funnits länge. Det kräver naturligtvis att de enskilda handlingarna inte innebär några stora risker för företaget.
  • 3.  Verkställa, verkställa, verkställa

    3.  Verkställa, verkställa, verkställa

    Du har pengarna, du har planen, du har laget. Nu krävs handling. Inom affärslivet brukar man säga att det inte är det man sätter igång som spelar nån roll, utan det man avslutar. Det kan vara värt att tänka på när du börjar verkställa din plan.

    Men tänk på att avsluta något också kan betyda att du snabbt upptäcker att ett visst initiativ inte är värt att satsa på den här gången. Då avslutar du genom att dra ett streck över det och fokusera din energi någon annanstans.

    Och när det gäller tillväxt kan det löna sig att titta på hur andra företag har gjort och vilka problem de har stött på. Du kan läsa om hur en av Sveriges mest kända krögare Pontus Frithiof byggde sin koncern med åtta olika verksamheter. För honom var det viktigt att hålla hårt i sitt företags grundläggande värden - kvalité, omtanke, personlighet, humor och en nypa flärd.

    Annars är det bara att genomföra planen. Ett bra sätt att se till att inte tappa fart är att varje vecka kontrollera status på de enskilda initiativen, så att du ser att det går framåt.
    Du kan läsa andra guider om tillväxt på dessa sidor:

    Gör dig redo för tillväxt
    Kontrollera status på dina tillväxtinitiativ

Relaterat innehåll