Liten skidort lockar gäster och säsongsarbetare till vägs ände

I en dalgång mellan tre stora fjäll ligger skidorten Ramundberget. Att driva verksamhet i både hög och lågsäsong har sina utmaningar och ställer krav på både ledning och medarbetare. Vi talar rekrytering och flexibilitet med Philip Flacké, vd för Ramundberget.

Ramundberget ligger i västra Härjedalen och är en etablerad skidort med ett starkt varumärke. Ramundbergets Alpina AB äger och driver allt som gästerna möts av, berättar Philip Flacké som tidigare var arbetande ordförande men nu är vd sedan tre år tillbaka.

”Vi har höga ambitioner och tänker utveckling i alla led, samtidigt som litenheten är ett nyckelord vi värnar om och behandlar med respekt när det gäller våra planer för framtiden. Vi märker tydligt att våra gäster uppskattar och värdesätter småskaligheten i Ramundberget.”

Ramundbergets skidanläggning grundades redan 1936 av ”Brita & Agaton” och än idag härstammar värdskapet från deras sätt att ta hand om de allra första gästerna, där det alltid fanns plats för en till. Philips pappa köpte verksamheten 1989 och förvaltade grunden väl. Vid hans bortgång 2002 hamnade Philip och hans syskon inför ett vägskäl
– skulle de sälja eller behålla företaget. De tog beslutet att Philip skulle driva det vidare.

”Vårt sätt att driva och leva med företaget är en livsstil och jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt. Vi arbetar långsiktigt och har en ständigt pågående utveckling. Under de senaste åren har vi förvärvat nya verksamhetsgrenar såsom butiker, camping, mark och fastigheter och våra investeringsplaner innefattar bland annat nybyggnation av bäddar direkt vid backen, utbyggnad och utveckling av skidområdet samt nya verksamhetsområden. Under vår tid som ägare har vi inom koncernen investerat cirka 400 mkr. Vårt senaste verksamhetstillskott är ripjakt på egenägd mark. På så sätt ökar vi beläggningen under en period som är relativt lugn.”

Nöjda medarbetare påverkar gästernas upplevelse
Många gäster återkommer år efter år. En del tar med familj och vänner, som sin tur tipsar någon annan, vilket gör att skaran av stamgäster ökar. För att behålla den familjära känslan har Ramundberget växt organiskt och i samklang med gästernas behov. Mottot är att grunden de står på är viktigare än att göra en snabb affär. Med en öppettid på 10 månader, från juli till och med april, ser behovet av personal väldigt olika ut under året. Det krävs en effektiv planering att gå från 50 anställda under barmarkssäsong till cirka 200 under vinter och högsäsong.

”Vi lägger mycket tid på rekryteringsprocessen genom att planera i god tid, genomföra och hitta rätt personer. Vi har höga krav på personalen då alla har en relation till gästen och varje medarbetares insats i form av tid och engagemang är avgörande för Ramundbergets utveckling. Engagemang bygger på kunskap och en gemensam probleminsikt vilket är en viktig grund i dialoger och diskussioner. Den genomgripande värdegrunden för Ramundberget är värdskapet – ett äkta och tydligt värdskap är en förutsättning för att vi skall lyckas i framtiden.”

En av företagets målsättningar är att personalen trivs och blir väl omhändertagna när de arbetar på Ramundberget. För två år sedan inrättade man en ny tjänst i bolaget. Det är rollen som personalchef och det ansvaret vilar på Lisa Flacké. Hennes insats är avgörande för att personalen har en väl fungerande arbetsplats. Företaget arbetar aktivt med att hjälpa till att hitta boende, ordna gemensamma och trevliga personalaktiviteter samt se till att de anställda har ett bra arbetsschema. För att underlätta har de även tagit fram tydliga rutiner för nyanställda och går noga igenom företagets generella policy samt ser att till att den nya personalen blir väl insatt i sina arbetsuppgifter. Varje tjänst är dokumenterad med en befattningsbeskrivning. Sammantaget har det här påverkat företagskulturen och förenklat den årliga rekryteringen, menar Philip.

”Hos oss måste alla jobba mot gemensamma mål. Även om personalen har sitt ansvars- område så växlar vi arbetsuppgifter ibland. När det smäller till måste alla hjälpa till och då får man helt enkelt hoppa in där det behövs, även vi i ledningen. Det innebär att våra medarbetare behöver ha en stark känsla för service och verkligen förstår att alla kan påverka gästens upplevelse. Vi har lärt oss att om personalen trivs då resulterar det oftast i nöjda och glada gäster. Vår omsorg om personalen ger effekt. Det märker vi framför allt genom att cirka 80 % av vår vinterpersonal återkommer från år till år.”

Samarbete övervinner svårigheter
När Stockholm har sportlov upplever Ramundberget sin mest intensiva vecka på hela året. Vid ett tillfälle fungerade plötsligt inte bolagets IT system på grund av ett kabelfel. Det var första dagen på lovet, solen sken på en klarblå himmel, det hade kommit 15 cm nysnö under natten och många förväntansfulla barn och vuxna var på väg ut i skidbackarna. Med kassor och bokningssystem ur funktion sattes lagandan oväntat på prov.

”Vi samlade alla avdelningsansvariga och diskuterade situationen. Vi enades om att släppa allt fritt, d.v.s. ta risken att låta folk få hyra skidutrustning, äta och åka i alla liftar utan att betalsystemen fungerade. Vi ville inte förstöra upplevelserna för våra gäster och fick lita på att de betalade i efterhand. Trots svårigheterna var det en fantastisk upplevelse att se vilket teamwork som skapades av både personal och gäster. IT-systemet gick igång under eftermiddagen och i princip alla tog sitt ansvar och betalade för sig. Den feedback vi fick av våra gäster efter händelsen var otroligt fin. Känslan när allt klaffar och alla hjälps åt är bland de bästa stunderna i mitt arbete.”

Nyckeln är att vara flexibel
Som säsongsbaserat företag behöver det finnas plats för flexibilitet och alternativa lösningar. Verksamhetens ordinarie personal kan till exempel göra olika arbetsuppgifter på låg- och högsäsong och via samarbeten med andra företag kan de säsongsanställda få möjlighet till arbete en större del av året. Philip berättar att både befintliga och nya vägar utforskas för att trygga verksamhetens beläggning under året.

”Vanligtvis rekryterar vi via annonser, vår hemsida och sociala medier. När vi hittat personer vi tror skulle passa, bjuder vi hit dem för att träffa oss och uppleva Ramundberget på plats. Det är speciellt att bo och arbeta här, därför är det viktigt att det känns rätt – för både dem och oss. Att få tillbaka personalen följande år underlättar mycket så vi försöker hela tiden göra det lilla extra som gör att medarbetarna trivs. Just nu är kockar och elektriker ett bristyrke och då får man hitta andra vägar att rekrytera. Jag har branschkollegor som hämtar personal från Turkiet och Spanien. För egen del tittar vi på olika samarbeten med skolor och erbjuder praktik till vissa utbildningar. Det gäller att ligga steget före.”

Att gå sin egen väg
Ramundberget har spännande planer inför framtiden. De två månader som företaget har stängt i maj och juni skulle man kunna tro var de lugnaste men det stämmer inte alls, avslutar Philip.

”Personligen har jag som mest att göra under den tiden. Då summerar jag säsongen och drar igång nya investeringar. Förberedelser och planering inför nya säsongen tar också tid. Det är grundläggande att bygga ett bra team och många av våra avdelningsansvariga är mycket duktiga och ansvarsfulla. Det spelar faktiskt ingen roll vilka långsiktiga planer man än har, det viktigaste är att först se till att man har medarbetarna med sig. Vi följer en långsiktig plan och försöker gå vår egen väg genom att skapa produkter som är unika för platsen. Att både värna om och utveckla varumärket är min största drivkraft. Ramundberget är en oslipad diamant med fantastisk potential – den finns fortfarande kvar.

Namn: Philip Flacké
Företag: Ramundberget
Verksamhet: Ramundbergets Alpina AB bedriver turistisk verksamhet i Ramundberget, Bruksvallarna och Funäsdalen.
Webbsida: www.ramundberget.se
Anställda: 50 - 200 beroende på säsong

Relaterat innehåll


Få alla fördelar i dag. Bli kund i Danske Bank.