Swish Handel

Med Swish Handel kan du erbjuda ett populärt betalsätt i webbutik och app. Allt din kund behöver är sin mobiltelefon och Swish-appen. Du får pengarna in på kontot direkt. Enkelt och smidigt både för dig och kund.

Beställ i Marketplace

Så här fungerar Swish Handel

Kunden väljer Swish som betalsätt i webbutiken eller appen. Från din webbutik eller app skickas sedan en betalningsbegäran till din kunds Swish-app. I kundens Swish-app visas namnet på ditt företag tillsammans med beloppet som ska betalas. Kunden godkänner och signerar betalningen och får en bekräftelse. Du får då en kvittens och pengarna sätts direkt in på ditt konto.

 mobil som visar swishad gåva

datorskärm ikon 

Integrera Swish på egen hand

Här kan du läsa mer om hur du integrerar Swish på egen hand.

Läs mer här

pratbubblor 

Integrera Swish med hjälp av en teknisk leverantör

Nu kan Danske Banks företagskunder använda en teknisk leverantörs certifikat för Swish Handel.

Läs mer här

Kom igång med Swish Handel

  1. Teckna avtal om tjänsten hos Danske Bank. Du kan även beställa Swish Handel via Marketplace. Läs mer här 

  2. Koppla upp mot Swish API*, antingen själv eller med hjälp av en partner.

  3. Swish tillhandahåller testmiljöer och support för handlare och partners som kopplar upp sig mot Swish API, mer information på swish.nu/foretag.

  4. Skapa Swishnummer och anmäl certifikatansvarig(a) via District. Om du vill använda en teknisk leverantör och dess certifikat, väljer du istället din tekniska leverantör i listan.  

  5. Ta emot betalningar från över sju miljoner privatpersoner på den svenska marknaden via er webbshop/app.

*Swish API eller applikationsprogrammeringsgränssnitt är en specifikation av hur Swish och handlarens system kan kommunicera med varandra.

Om du behöver hjälp

Du kan också ta hjälp av en teknisk partner exempelvis betalväxel, för att få hjälp med inkoppling av Swish i din webbutik. På swish.nu kan du se en lista på några av de som för närvarande kan bistå med teknisk kompetens för integration av Swish API. En förutsättning för att erbjuda Swish som betalsätt är att du har tecknat avtal om tjänsten med banken.

Kontakta oss

Om du har frågor om ditt certifikat och hur du tekniskt sätt kommer igång med Swish Handel kan du kontakta:
tekniksupport@getswish.se

För övriga frågor kontakta oss på 0752-48 49 30.

Teknik och säkerhet

Swish Handel bygger på ett API som gör det möjligt att skicka meddelanden till Swish-systemet för att initiera en betalning eller en återbetalning. Kommunikationen säkras av digitala certifikat som används för att identifiera företaget och kryptera de meddelanden som skickas till Swish API. Integration mot Swish API kan företaget välja att göra själv eller anlita en partner.

Frågor och svar

  • Vem passar tjänsten Swish Handel för?

    Tjänsten passar handlare som säljer varor eller tjänster till konsumenter via en webbshop och eller app.
  • Kan jag använda Swish Handel i min fysiska butik?

    Swish Handel är anpassat för e- och m-handel men det finns inga begränsningar för att den inte kan användas även i fysisk butik.
  • Går det att ha flera Swish-nummer?

    Ja.

  • Hur mycket pengar kan kunden betala?

    Bankerna och privatpersoner kan ha olika beloppsgränser beroende på vad varje bank har bestämt. Dock max 150 000 kronor.
  • Hur ser kunden att betalningen är genomförd?

    När privatkunden har godkänt betalningen får hon/han direkt en bekräftelse i sin Swish-app om att betalningen genomförts. Betalningen sparas även i ”händelser” tillsammans med information om betalningen.
  • Får kunderna som betalat med Swish ett papperskvitto?

    Kunden får en bekräftelse på betalning i Swish-appen. Den motsvarar inte ett kvitto. Det är handlaren som lämnar kvitto för köpet.

  • Hur ser vi att kunden har betalat?

    I Swish Handel skickar du en betalningsbegäran till konsumentens Swish-app via Swish API. När Swish-betalningen är genomförd kommer du att direkt få en bekräftelse via API:et. Inbetalningarna via Swish kommer att synas på ditt kontoutdrag.

  • Hur snabbt kommer pengarna in på kontot?

    I Swish sker transaktionerna i realtid, dygnet runt och sätts in direkt på ditt konto hos Danske Bank.
  • Går det att betala tillbaka pengarna med Swish exempelvis vid returer?

    Ja, det är möjligt att återbetala hela eller delar av en tidigare genomförd Swish-betalning via Swish API.
    Vid återbetalning kommer det bland annat kontrolleras att betalaren, som ska få tillbaka pengar, fortfarande har samma mobilnummer anslutet till Swish som vid den ursprungliga betalningen.

  • Kan jag ansluta mig till Swish Handel via annan part?

    Nej, du måste alltid teckna avtal direkt med banken. Det är viktigt att det är företagets namn som visas för konsumenten när han eller hon ska utföra betalningen. Det är en del av tryggheten med Swish, att man alltid vet vem man betalar till. Du kan få hjälp av en partner med den tekniska integrationen mot Swish API och även använda en teknik leverantörs säkerhetscertifikat om du önskar. Tekniska leverantörer som stödjer funktionen hittar du på Swishs hemsida.
    I Danske Banks internetbank District och anmälningsflödet för Swish Handel, anger du vilken teknisk leverantör du har tecknat avtal med. 

  • Kan jag gå via min betalväxel eller tekniska leverantör?

    Så fort du har tecknat avtal om Swish Handel med Danske Bank och fått tillgång till Swish API samt säkerhetscertifikat så kan din betalväxel ta över själva inkopplingen. För att underlätta inkopplingen ytterligare kan du i District välja en teknisk leverantör som du har tecknat avtal med. 

  • Vilka tekniska krav ställs på mig som handlare?

    Swish API bygger på standardiserade tekniker för e-handel: REST-API, digitala certifikat och TLS. Inga speciella produkter krävs.

Relaterat innehåll


Få alla fördelar i dag.
Bli kund i Danske Bank.

Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.