Semestertips för företag
Det är oftast hög aktivitet av bedrägerier just på sommaren. Olika metoder används för att samla in känslig information och mailbedrägerier är mycket vanliga. Linus Fugl, Cybersäkerhetschef på Danske Bank kommer med sina råd.
-
Minska risken för bedrägerier
1) Sommaren är en högtid för bedrägerier och "phishing" - undvik de vanligaste fallgroparna
Det är oftast hög aktivitet av bedrägerier just på sommaren. Olika metoder används för att samla känslig information och e-postbedrägerier är mycket vanliga.
Ändring av betalningsuppgifter: Om en leverantör plötsligt har ändrat betalningsinformation på en faktura, kontakta leverantören över telefon på ett tidigare känt telefonnummer för att verifiera kontoändringen.
VD bedrägerier: Betalningsuppdrag över mail eller SMS från högre chef inom bolaget ska alltid verifieras över telefon med ett tidigare känt telefonnummer för att förhindra VD-bedrägeri.
Phishing kan bli kostsamt: Tänk på att alla mail och sms inte är äkta. Klicka därför inte på länkar som ser osäkra ut.
Falska meddelanden från banken: Får en medarbetare ett misstänkt mail eller SMS där avsändaren ser ut att vara Danske Bank, kontakta banken.Med följande regler i åtanke kan du minska risken att ditt företag upplever detta i sommar:
- Inloggningsdosor och koder bör endast vara tillgänglig för behöriga personer
- Undvik inloggning på offentliga datorer
- Stäng av Bluetooth när den inte används
- Logga bara in via Danskebank.se eller Mobile Business App.
- Öppna inte okända e-postmeddelanden och länkar
- När du är på resa bör du alltid använda säkra anslutningar för att surfa på nätet. Därför rekommenderar vi att en VPN-anslutning används för era datorer, mobiltelefoner och surfplattor.
- Tänk efter noga innan du lämnar personlig information, så att du undviker "phishing"
- Se upp för fakturaskojare
Här hittar du varningar för bluffakturor, företag med oseriösa försäljningsmetoder med mera från Svensk Handel samt rapporter och varningar från Förenade Bolag.
Gör så här vid bluffakturor:
Om företaget blir drabbad av en bluffaktura, det vill säga en faktura för en tjänst eller vara du inte har beställt eller som du vilseletts att beställa, är det viktigt att veta hur du bör agera. Bolagsverket och Polisen har tillsammans tagit fram ett dokument hur man bör gå till väga.
Så här bestrider du en bluffakturaDanske Bank erbjuder säkerhetsprogrammet Webroot. Som användare av District kan du ladda ner det gratis.
Läs mer om hur du skyddar ditt företag mot IT-bedrägerier -
Planera för att undvika likviditetsbrist och påminnelseavgifter
2) Fakturera utestående fordringar för att undvika likviditetsbrist
Var noga med att fakturera dina utestående fakturor innan semestern, så att du undviker likviditetsbrist och eftersläpning under sommaren. Beroende på dina betalningsvillkor så förfaller de flesta fakturorna någon gång under semestermånaderna. Du kanske har ett system där dina fakturor går automatiskt till påminnelser eller inkasso även på sommaren, vilket kan leda till missnöjda kunder. Det kan därför vara bra att ta en manuell kontroll på vad som skickas ut, för att visa flexibilitet och god kundservice till kunderna.
3) Lägg en påminnelse i Internetbanken när du saknar täckning på ditt konto
Vill du undvika att betalningar stoppas på grund av brist på täckning? Eller vill du få ett meddelande när du får en inbetalning? Via District erbjuder vi en tjänst som meddelar dig via SMS eller e-post vid vissa händelser. Detta kan du enkelt ställa in under "Hjälp & Order" och "Varning."
4) Undvik betalningspåminnelser genom att planera för både förväntade och oväntade krav
Sommaren är högsäsong för glömda räkningar och påminnelser. Det kan undvikas med lite planering. Lite extra ansträngning innan semestern kan löna sig genom att eliminera förseningsavgifter och missnöjda leverantörer. Du kan till exempel redan innan lägga in de förväntade räkningarna för betalning i framtiden, komma överens med dina leverantörer om att motta räkningar via e-post, vidarebefordra din post, eller delegera ansvar till de anställda. -
Ha kontroll under semestern
5) Få översikt med din Danske Bank App "Mobile Business"
Med Danske Banks app får du en översikt över bolagets ekonomi och konton även när du är på språng. Du kan ladda ner appen gratis till både mobil och surfplatta. När du loggar in behöver du säkerhetsdosan. Med appen får du en översikt över in- och utbetalningar samt kan överföra pengar mellan egna konton. Appen har också många andra användbara funktioner, till exempel enkel tillgång till offerter på valutor, aktier, råvarupriser och obligationer.
6) Ta med din säkerhetsdosa om du behöver godkänna betalningar eller ändra fullmakter
Mobile Business ger en god överblick över företagets ekonomi, men när du godkänner betalningar som skapats i District eller i appen, måste du använda dig av din säkerhetsdosa.
Du kan också ändra fullmakter när ordinarie personal är på semester. Tänk då på att du som är administratör i District själv måste tilldela ansvarig vikarie behörighet till systemet för att det ska fungera när ordinarie personal är på semester.
Så här skapar du en ny användare:
- Logga in i District
- Välj ”Administration”
- Välj ”Registrera användare” och följ sedan instruktionerna
-
Nå oss på sommaren
7) Kontakta oss om du behöver hjälp
Våra rådgivare på Danske Bank finns på plats i sommar. Du kan nå oss på flera olika sätt både genom att ringa oss på Kundservice Företag 0752-48 49 30, chatta med oss eller genom att skicka meddelanden via District.Kundtjänsts öppettider hittar du här
- Säkert meddelande via District
- För att skicka meddelanden i District går du in under menyn ”Kontakt och Hjälp”. Meddelanden som du skickar till oss är krypterade och därmed är utan risk att någon obehörig kan läsa informationen.
- För att skicka meddelanden i District går du in under menyn ”Kontakt och Hjälp”. Meddelanden som du skickar till oss är krypterade och därmed är utan risk att någon obehörig kan läsa informationen.
- Identifiering vid kontakt med Kundservice Företag
- För att vi ska kunna hjälpa till på bästa sätt är det viktigt att företagets representanter och semestervikarier kan identifiera sig med mobilt bankID, telebank, kodbox eller kontrollfrågor vid kontakt med banken. Var beredd att lämna information om:
- Användar-ID
- Referensnummer på betalning
- Försändelsenummer på sända betalningsmappar/filreferenser
Ha en skön sommar!
- Säkert meddelande via District