Jobba smart och må bra som företagare

Det är fler och fler som väljer att bli företagare. Det blir för många en helt ny situation med mer frihet men också med mer ansvar och nya krav. I den nya digitala världen där vi alltid är uppkopplade blir skiljelinjen mellan arbete och fritid extra svår. På denna sida ger vi dig tips och råd hur du kan jobba smartare och få ut mer av ditt företagande och ditt liv.


Intervju med Anna Zetterberg

c9cae215-8893-4105-bdec-181aa1cd2fd9


7 tips för dig som driver eget

Optimera hanteringen av ditt företags ekonomi och få en mer effektiv företagsvardag. Här är 7 tips om vad som är viktigt att tänka på när du driver eget företag.

 

Läs mer om vårt erbjudande för dig som är medlem i ett Saco-förbund

Vi erbjuder dig som medlem och företagare ett attraktivt, långsiktigt och transparent erbjudande.

Läs mer om vad vi erbjuder dig

 


10 sätt att jobba smartare

Anna delar med sig av sina bästa tips för att du ska kunna jobba smartare.

1. Ägna tid åt planering och prioritering
Avsätt tid regelbundet för att se över vad du bör göra och vad du inte bör göra. Dela på förhand in dagen i olika tanketid. Om du vet vad du ska göra när du kommer till jobbet så får du en flygande start. Det ökar din effektivitet med upp till tio gånger!

2. Gör de komplexa arbetsuppgifterna först
De kräver mycket kraft av din hjärna, och därför kommer den dra dig mot att göra något som känns enklare och roligare. Men roligast i längden blir det om du har rapporten klar, eller hur?

3. Håll dig pigg
Sov ordentligt, ta pauser när du jobbar och fyll på med vatten, frukt och kaffe.

4. Minimera distraktioner när du behöver fokusera
Om du inte har mailhantering som din primära arbetsuppgift bör du stänga av mobil och mejl och, om du har möjlighet, stäng in dig i ett rum när du behöver fokusera. Varje avbrott gör dig onödigt korkad. Ta bort alla aviseringar om nya meddelanden. Du bestämmer när du ska ta hand om nyinkommen information.

5. Gör en sak i taget
Ju mer desto bättre verkar vi tänka idag, men hjärnan kan faktiskt bara gör en sak åt gången. Varje gång du skiftar fokus tar det massor av energi att komma tillbaka till det du höll på med. Det är slöseri med hjärnkraft.

6. Bryt ner stora arbetsuppgifter i delmål
Och skriv varje del på att göra-listan. Det är bra för motivationen att känna att du kan bocka av något på den.

7. Begränsa din mail-tid
Mejlhantering kräver beslut av oss samtidigt som det gör att vi tappar fokus från det vi borde göra. Ta två tillfällen under dagen när du jobbar med mejlen. Kasta det som är oviktigt direkt. Spara undan information som inte kräver någon handling i en mapp där du kan hitta det när du behöver det. Planera in det som kräver åtgärd i kalendern.

8. Ändra start-vyn i Outlook från inbox till kalender-vy
Då möts din hjärna av ”vad har jag tänkt göra?” i stället för ”vad vill alla andra att jag ska göra?”

9. Hitta ditt eget varför i varje uppgift
Om du vet varför du gör det du gör så kommer din egen kraft att jobba med dig istället för emot dig.

10. Vill du öka din prestation?
Se till att ha zoner i ditt liv där du inte presterar. Ha roligt. Var mänsklig. Släpp prestigen.

Få alla fördelar i dag.
Bli kund i Danske Bank.

Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.