Installation av Distrikt i en Citrix eller WTS-miljö

 

Danske Bank använder eSafeID för att säkerställa säker inloggning till District.

eSafeID-komponenten körs varje gång en användare loggar in på District. Vanligtvis kräver inte eSafeID att användaren har administratörsrättigheter, så komponenten kan köras direkt i en standard Citrix användarsession – exempelvis via en tunn klient.

För att använda District i en Citrix eller WTS-miljö behöver man ta följande i akt:

  • Installation av Danske Bank File Plugin.
  • Datautbyte med företagets ekonomisystem.
  • Kommunikation.

Danske Bank File Plugin
För att användare ska kunna sända och hämta filer i District är det nödvändigt att installera Danske Bank File Plugin. Vidare så måste användare av Internet Explorer ha Danske Banks webdomän tillagd i "Betrodda Platser" under säkerhetsinställningarna.

  • Alla användare måste vara utloggade från datorn.
  • Om Danske Bank File Plugin redan är installerad måste den avinstalleras via Program i Windows Kontrollpanel.
  • Hämta Danske Bank File Plugin via den här länken.
  • Spara filen och öppna den sedan.
  • Installera Danske Bank File Plugin.
  • Lägg till danskebank.se i Betrodda Platser i Internet Explorer.
    Checkrutan "Kräv Serververifiering" ska ej vara ikryssad.

Man kan verifiera att programmet är från Danske Bank genom att högerklicka på filen och sedan välja Egenskaper och Digitala Signaturer.

Var god och lägg märke till uppdateringar till Danske Bank File Plugin, som kan vara nödvändiga för att användare ska kunna sända och hämta filer. Äldre versioner av Danske Bank File Plugin kan löpa ut.

Utbyte av data med företagets lönesystem
Datautbyte sker vanligtvis via en mapp på en filserver. Välj en placering på filservern som är tillgänglig för både District samt ekonomisystemet och tilldela användare rättigheter att skriva till/modifiera mappen som minimum.

Registrera filplaceringen genom att klicka på knappen Skapa Filregistrering i District. Sökvägen måste vara registrerad på varje användare i District som är tänkt att sända/hämta filer.

  • Logga in på District.
  • Klicka "Administration" och sedan "Inställningar"  - "Filer från Banken" för att ställa in mappen dit filer ska Hämtas.
  • Klicka"Administration" och sedan "Inställningar Filer till Banken" för att ställa in mappen där filer ska Skickas. 

Kommunkation Brandväggen måste tillåta kommunkation på port 443.

Relaterat innehåll