Förlitande part köparcertifikat
För att ansluta företaget till tjänsten BankID behövs ett så kallat Förlitande part (FP) köparcertifikat. Se instruktionen nedan för att beställa, förnya eller spärra ett FP- köparcertifikat i vår finansiella plattform, District.
Rutin för beställning av FP-Köparcertifikat
1. Administratören för avtalet i District tilldelar behörighet till modulen Bankernas ID-tjänst till användaren som har rätt att hantera certifikatet. Användaren som därmed anses företräda köparen identifieras digitalt vid inloggning och signering i District.
2. Behörig användare initierar beställning av Köparcertifikat i District genom att följa angiven instruktion och använda länken till Keygen-programvara, som återfinns i beställningsflödet i District. Keygen genererar en CSR-fil (.P10-fil).
Notera! I samband med att användaren skapar .P10-filen ska ni välja ett visningsnamn (Display name) som kommer att synas när era kunder identifierar sig eller gör underskrifter i era tjänster där ni erbjuder BankID. Här finns några viktiga riktlinjer för vad som anses vara ett giltigt Display Name:
- Det ska vara rimligt och enkelt för slutkund att läsa och förstå.
- Display Name bör vara organisationens:
- Registrerade bolagsnamn eller namn på myndighet. Men i de fall förkortningar av det formella namnet är allmänt använda, så får forkortningen även användas.
- Registrerade varumärke som förlitande part har.
- URL-adress som förlitande part förfogar över. (Exempel 1177.se) - Maximalt 40 tecken
Ett Display Name får inte vara ett begrepp som för en slutanvändare kan uppfattas inkludera flera olika förlitande parter. Exempelvis "Banken", "Mina sidor", "Skolan" eller "Underskriftstjänst". Ordet "BankID" får inte förekomma i Display Name för en förlitande part utom för tjänster som tillhandahålls inom ramen för BankID-samarbetet.
Notera att vi som säljande bank skall godkänna ert val av Display Name vilket innebär att vi har rätt att granska och ändra ert Display Name i de fall vi anser att det inte är tillräckligt tydligt, innan det kan börja användas i er tjänst.
3. Användaren levererar underlag (.P10-fil) och signerar beställning av Köparcertifikatet enligt instruktion i District. Observera, det är enbart beställningsfilen (.P10) som skall levereras i District, skicka aldrig med den privata nyckeln (.key).
4. Banken verifierar innehåll i certifikatbeställningen och utfärdar Köparcertifikatet.
5. Köparcertifikatet levereras digitalt i District.
6. Köparen färdigställer certifikatet genom att följa angiven instruktion och slutför installation.
7. Tjänsten är därefter klar att börja användas.
Vid eventuella tekniska frågor, som inte går att finna på BankID:s hemsida, kontakta BankID på teknikinfo@bankid.com
OBSERVERA: Vid beställning av nytt Köparcertifikat som ska ersätta befintligt rekommenderas köparen att genomföra beställningen minst 10 dagar innan giltighetstiden för befintligt Köparcertifikat går ut.
Rutin för förnyelse av FP-Köparcertifikat
Att förnya ett certifikat innebär i praktiken att ett helt nytt beställs genom att skicka in en ny beställningsfil (.P10) via District. Följ instruktionen nedan.
1. Behörig användare initierar en ny beställning av Köparcertifikat i District genom att följa angiven instruktion och använda länken till Keygen-programvara, som återfinns i beställningsflödet i District. Keygen genererar en CSR-fil (.P10-fil).
Notera! I samband med att Användaren skapar .P10-filen ska ni välja ett visningsnamn (Display Name) som kommer att synas när era kunder identifierar sig eller gör underskrifter i era tjänster där ni erbjuder BankID. Här finns några viktiga riktlinjer för vad som anses vara ett giltigt Display Name:
- Det ska vara rimligt och enkelt för slutkund att läsa och förstå.
- Display Name bör vara organisationens:
- Registrerade bolagsnamn eller namn på myndighet. Men i de fall förkortningar av det formella namnet är allmänt använda, så får forkortningen även användas.
- Registrerade varumärke som förlitande part har.
- URL-adress som förlitande part förfogar över. (Exempel 11.77.se) - Maximalt 40 tecken
Ett Display Name får inte vara ett begrepp som för en slutanvändare kan uppfattas inkludera flera olika förlitande parter. Exempelvis ”Banken”, ”Mina sidor”, ”Skolan” eller ”Underskriftstjänst”. Ordet ”BankID” får inte förekomma i Display Name för en förlitande part utom för tjänster som tillhandahålls inom ramen för BankID-samarbetet.
Notera att vi som säljande bank skall godkänna ert val av Display Name vilket innebär att vi har rätt att granska och ändra ert Display Name i de fall vi anser att det inte är tillräckligt tydligt, innan det kan börja användas i er tjänst.
2. Användaren levererar underlag (.P10-fil) och signerar beställning av Köparcertifikat enligt instruktion i District. Observera, det är enbart beställningsfilen (.P10) som skall levereras i District, skicka aldrig med den privata nyckeln (.key).
3. Banken verifierar innehåll i certifikatbeställningen och utfärdar Köparcertifikat.
4. Köparcertifikatet levereras digitalt i District.
5. Köparen färdigställer certifikatet genom att följa angiven instruktion och slutför installation.
6. Tjänsten är därefter klar att börja användas.
Vid eventuella frågor, som inte går att finna på BankID:s hemsida, kontakta BankID på teknikinfo@bankid.com
OBSERVERA: Köparen rekommenderas att genomföra beställningen minst 10 dagar innan giltighetstiden för befintligt Köparcertifikat går ut.
Rutin för spärr av FP-Köparcertifikat
1. Behörig användare initierar en förfrågan om spärr av Köparcertifikat i District (om köparen använder flera certifikat ska rätt "enrollment ID" väljas). Användaren som anses företräda köparen identifieras digitalt vid inloggning och signering.
2. Banken tar emot digital begäran om spärr av Köparcertifikat.
3. Banken spärrar angivet Köparcertifikat. Det innebär att köparen inte längre kan nyttja tjänsten BankID för det specifika Köparcertifikatet.
4. Banken bekräftar spärren till köparen genom att status på Köparcertifikatet ändras till inaktiv i District. Därmed övergår ansvaret på banken.