Kortköp på nätet

Att handla med kort på nätet är enkelt, smidigt och tryggt. Dessutom innebär det fördelar som exempelvis rätten att reklamera köp.


Kortköp ger dig trygghet

E-handel är allt vanligare idag men ibland går inte allt som planerat. Om du till exempel inte får varan, eller om den är defekt har du möjlighet att göra en reklamation och få pengarna tillbaka. I första hand ska du alltid vända dig till butiken eller företaget där du har handlat. Skulle frågan inte lösa sig på det sättet kontaktar du oss så snabbt som möjligt för att göra en reklamation av ditt kortköp.
Läs mer om hur du reklamerar här

Mastercard ID Check som säkerthetslösning

Från och med 19 juni övergick vi till en uppdaterad säkerhetslösning Mastercard ID Check. Det innebär att du godkänner dina kortköp på nätet med BankID eller en SMS-kod när du handlar i webbutiker anslutna till Mastercard ID Check, istället för att använda det personliga lösenord med Mastercard SecureCode.

Mastercard ID Check är en kostnadsfri autentiseringsmetod för ännu enklare och säkrare kortköp på nätet och ersätter den nuvarande säkerhetslösningen Mastercard SecureCode.

Väljer du BankID kan du använda BankID på samma eller annan enhet. Du kan använda både Mobilt BankID och BankID på fil eller kort. Väljer du SMS får du en engångskod skickad till det mobilnummer du har registrerat hos Danske Bank. Om du saknar mobilnummer eller om du inte är kund i Danske Bank som privatperson kan du inte välja SMS. Vid behov kan du själv uppdatera ditt mobilnummer i internetbanken.

Tänk på när du handlar

Nästan alla webbutiker både i Sverige och utomlands är anslutna till säkerhetslösningen Mastercard SecureCode/Mastercard ID Check men det finns fortfarande de som inte är det. Du kan självklart fortfarande handla i dem. Tänk på att:

  • att endast handla på kända webbplatser
  • undersöka utvärderingar av en känd extern part om du är osäker på om en webbplats är trovärdig
  • att aldrig lämna ut kortnummer på en oskyddad webbsida (en skyddad webbsida ska börja med https:// i adressfältet och en symbol med ett litet hänglås ska vara synlig)
  • studera webbplatsens instruktioner och säkerhetspolicy före köp
  • det alltid ska finnas information på webbplatsen om hur du kan kontakta företaget för personlig service
  • omedelbart kontakta banken om du upptäcker att ett köp, som du inte har gjort, genomförts från ditt konto
MER OM KORTKÖP PÅ NÄTET

Frågor och svar