Mastercard ID Check är en autentiseringsmetod för säkrare kortköp på internet framtagen av Mastercard.
Kortköp på nätet
Att handla med kort på nätet är enkelt, smidigt och tryggt. Dessutom innebär det fördelar som exempelvis rätten att reklamera köp.
Kortköp ger dig trygghet
E-handel är allt vanligare idag men ibland går inte allt som planerat. Om du till exempel inte får varan, eller om den är defekt har du möjlighet att göra en reklamation och få pengarna tillbaka. I första hand ska du alltid vända dig till butiken eller företaget där du har handlat. Skulle frågan inte lösa sig på det sättet kontaktar du oss så snabbt som möjligt för att göra en reklamation av ditt kortköp.
Läs mer om hur du reklamerar här
Mastercard ID Check
Mastercard ID Check är en kostnadsfri autentiseringsmetod för enklare och säkrare kortköp på nätet. Tjänsten bygger på en global standard som är utvecklad av Mastercard. När du handlar i webbutiker anslutna till Mastercard ID Check behöver du verifiera dina kortköp med BankID eller med en engångskod via SMS.
Väljer du BankID kan du använda BankID på samma eller annan enhet. Du kan använda både Mobilt BankID och BankID på fil eller kort. Väljer du SMS får du en kod skickad till det mobilnummer du har registrerat hos Danske Bank. Saknar du mobilnummer kan du inte välja SMS. Vid behov kan du själv uppdatera ditt mobilnummer i internetbanken.
Tänk på när du handlar
Allt fler webbutiker både i Sverige och utomlands blir anslutna till säkerhetslösningarna Mastercard ID Check, Mastercrad SecureCode och Verified by Visa men det finns fortfarande de som inte är det. Du kan självklart fortfarande handla i dem. Tänk på att:
- endast handla på kända webbplatser
- undersöka utvärderingar av en känd extern part om du är osäker på om en webbplats är trovärdig
- aldrig lämna ut kortnummer på en oskyddad webbsida (en skyddad webbsida ska börja med https:// i adressfältet och en symbol med ett litet hänglås ska vara synlig)
- studera webbplatsens instruktioner och säkerhetspolicy före köp
- det alltid ska finnas information på webbplatsen om hur du kan kontakta företaget för personlig service
- omedelbart kontakta banken om du upptäcker att ett köp, som du inte har gjort, genomförts från ditt konto
MER OM KORTKÖP PÅ NÄTET
Frågor och svar
-
Vad är Mastercard ID Check?
-
Hur gör jag för att verifiera ett internetköp?
Om butiken är ansluten till Mastercard ID Check kommer du att bli ombedd att verifiera ditt köp med BankID eller med en engångskod via SMS.
-
Om jag inte får valet SMS?
Om du inte har ett giltigt mobilnummer registrerat hos Danske Bank får du inte detta val.
Om du har tillgång till Danske Banks internetbank, Hembanken, kan du själv uppdatera ditt mobilnummer där under menyn ”Om Hembanken” – ”Inställningar” – ”Personuppgifter”
Har du inte tillgång till vår internetbank behöver du kontakta oss på telefonnummer: 0771-560 560, tänk på att ha ditt BankID/mobilt BankID tillgängligt så att vi kan verifiera dig innan uppgifterna kan ändras.Ja, även om webbutiken endast kräver att du matar in ditt kortnummer, giltighetstid och kontrollsiffra är säkerheten hög. Som kortinnehavare får du, i de allra flesta fall, tillbaka pengarna om dina köpta varor inte blir levererade, om pengar dras från ditt konto utan ditt medgivande eller om kortet missbrukas. -
Ska alla internetköp verifieras?
Om webbutiken är ansluten till Mastercard ID Check behöver du verifiera ditt köp med BankID eller SMS-kod.
-
Om webbutiken inte erbjuder betalning med Mastercard ID Check- är det då säkert att handla där?
Ja, även om webbutiken endast kräver att du matar in ditt kortnummer, giltighetstid och kontrollsiffra är säkerheten hög. Som kortinnehavare får du, i de allra flesta fall, tillbaka pengarna om dina köpta varor inte blir levererade, om pengar dras från ditt konto utan ditt medgivande eller om kortet missbrukas.
-
Vilka webbutiker är anslutna till Mastercard ID Check?
I Sverige är de flesta webbutiker anslutna medan det i andra länder varierar. Du använder Mastercard ID Check endast i butiker som är anslutna till säkerhetslösningen.
-
Från vilket datum gäller den nya verfieringsmetoden med BankID eller SMS?
Verifieringsmetoden gäller från och med den 19 juni 2017.
-
Jag har inte BankID, hur gör jag då?
Har du inte möjlighet att använda dig av BankID kan du istället verifiera dina köp med en engångskod via SMS. Om du har tillgång till Danske Banks internetbank, Hembanken, kan du själv uppdatera ditt mobilnummer där.
Har du inte tillgång till vår internetbank behöver du kontakta oss på telefonnummer: 0771-560 560, tänk på att ha ditt BankID/mobilt BankID tillgängligt så att vi kan verifiera dig innan uppgifterna kan ändras. -
Fungerar verifieringsmetoden med SMS-kod om jag har ett utländskt mobilnummer i mina kontaktuppgifter?
Ja, även utländskt mobilnummer fungerar.
-
Hur uppdaterar jag mina kontaktuppgifter?
Om du har tillgång till Danske Banks internetbank, Hembanken, kan du själv uppdatera ditt mobilnummer där under menyn ”Om Hembanken” – ”Inställningar” – ”Personuppgifter”
Har du inte tillgång till vår internetbank behöver du kontakta oss på telefonnummer: 0771-560 560, tänk på att ha ditt BankID/mobilt BankID tillgängligt så att vi kan verifiera dig innan uppgifterna kan ändras. -
Räcker det med att regionspärr för internet är öppen för att köp ska kunna fungera med Mastercard ID Check?
Ja
-
Om jag har fler telefonnummer registrerat hos er, vilket nummer kommer då att användas?
I första hand används mobilnummer Privat. Sökning sker enligt följande:
1) Mobile, private, primary
2) Mobile, private, secondary
3) Mobile, business, primary
4) Mobile, business, secondary
-
Vilket nummerformat på mitt mobilnummer ska jag registrera för att det ska bli korrekt?
Du anger ditt mobilnummer enligt följande :
070 xxxxxxx. Ett felmeddelande kommer upp i Hembanken om du registrerar på annat sätt.