Tjänstepension för företag - hur fungerar det?
Erbjuder ert företag tjänstepension till alla anställda? Vi går igenom varför det är viktigt med tjänstepension, vad som ingår och frågor kring tjänstepension om du har eget företag.
En viktig del av den totala pension
I Sverige består pensionen av tre delar - den allmänna pensionen, tjänstepension och privat sparande. Tjänstepensionen är en stor och viktig del av den totala pensionen, men det är inte alla företag som erbjuder det. Som arbetsgivare har du möjlighet att erbjuda tjänstepension, antingen genom att ha kollektivavtal eller genom att avsätta en del av lönen till pensionssparande varje månad.
Varför ska man erbjuda tjänstepension som företag?
Om era medarbetare inte har tjänstepension eller privat pensionssparande kommer de enbart få allmän pension från staten. Tjänstepension för företag är därmed en del av ett attraktivt erbjudande mot nya medarbetare. Här är några av anledningarna till varför ert företag borde erbjuda tjänstepension.
Personalförmån
Tjänstepensionen är en förmån för era anställda och en stor anledning till varför ert företag är mer attraktivt för arbetstagare jämfört med ett annat företag utan tjänstepension.
Skydd för dig och era anställda
Tjänstepension inkluderar i regel försäkringar som skapar trygghet för både era anställda och er verksamhet om något oväntat skulle hända. Försäkringar inkluderar trygghet både vid sjukdom, olycksfall och dödsfall.
Enkelt att administrera
Att ha tjänstepension ska vara enkelt - och det är det! Som arbetsgivare styr du över premienivån och dina anställda får själva välja fonder. Med tjänstepension hos Danske Bank kan du hantera dina anställdas tjänstepension snabbt och enkelt genom att logga in med BankID.
Vad innehåller tjänstepension?
- Ålderspension
- Premiebefrielseförsäkring
- Sjukförsäkring
- Efterlevandepension
- Olycksfallsförsäkring
Är du egenföretagare?
Att vara egenföretagare skiljer sig på flera sätt jämfört med att vara anställda. Eftersom det är arbetsgivaren som erbjuder tjänstepension har du som egenföretagare ansvar för att tjäna in din pension på egen hand. Här är några viktiga delar att tänka på så att du tjänar in din allmänna pension, samt övriga tips.
Ta ut lön
För att få allmän pension behöver du redovisa en inkomst. Kom därför ihåg att ta ut lön när du driver eget.
Betala skatt
Den allmänna pensionen beror på hur mycket skatt (och avgifter) som du har betalat in till Skatteverket under dina arbetsverksamma år. Se därför till att betala skatt varje år.
Komplettera med privat sparande
Som egenföretagare måste du ansvara för hela din pension. Vi rekommenderar att du har ett löpande privat sparande där du varje månad lägger undan ca 10% av din inkomst.
Förmånligt att fortsätta efter pensionsålder
Vill du fortsätta arbeta efter att pensionsåldern slår in? Som egenföretagare kan du börja ta ut pension samtidigt som du fortsätter driva eget - det är till och med förmånligt. Vi kan förklara hur.
Tjänstepension för företag via Danske Bank
Vi på Danske Bank hjälper gärna ert företag att få tjänstepensionen på plats. Vår tjänstepension hanteras av Futur Pension. I vår lösning kan era anställda välja mellan flera fonder, byta fonder helt kostnadsfritt och enkelt följa sin tjänstepension via inlogg med BankID. Överskådligt och smidigt - för alla!
Bli företagskund!
Få hjälp med tjänstepension för företaget. Vi erbjuder olika typer av företagspaket beroende på hur din verksamhet ser ut
Relaterat
Guider
Tips och råd för dig som driver eget
För att lyckas med att starta och driva ett företag behöver du rätt kunskaper och stöd under uppstartsfasen. På denna sida lägger vi ut tips och råd för att hjälpa dig att starta och driva eget företag.
Produkt
Kapitalförsäkring
Danske Bank erbjuder, via Futur, pensions- och försäkringslösningar som passar alla företag, små som stora, både med och utan kollektivavtal.
Produkt
Bilfinansiering
Vi erbjuder hjälp med administrationen kring inköp, underhåll och försäljning.