Förslaget landar i att föreslå en skattereduktion som bygger på de regler som finns för fysiska personer. Det innebär att skattereduktionen är begränsad till monetära gåvor som går till främjande av social hjälpverksamhet eller vetenskaplig forskning. Den är också kopplad till de av Skatteverket godkända organisationerna som är skyldiga att lämna kontrolluppgifter och gåvan ska uppgå till minst 2 000 kr vid ett och samma gåvotillfälle. Reduktionen begärs i inkomstdeklarationen.
Förslaget innebär en reduktion i två nivåer:
1. För gåvor upp till 200 000 kronor ges en skattereduktion på 25%
2. För gåvor mellan 200 000 och 400 000 kronor ges en skattereduktion på 5%
Den maximala skattereduktionen kan uppgå till 60 000 kronor för ett företag som skänker maxbeloppet 400 000 kronor. Dessa gränser baseras på en analys av nuvarande donationstrender där de flesta juridiska personer donerar under 50 000 kronor. En högre skattereduktion för mindre belopp kan därmed motivera ett ökat antal givare och större bidrag från de som redan donerar.
En viktig aspekt av förslaget rör beskattningen av ägare till de juridiska personer som donerar. Delägare i företag som donerat har enligt praxis från Högsta förvaltningsdomstolen blivit utdelningsbeskattade för värdet av gåvan. Enligt förslaget ska gåvor som kvalificerar för skattereduktion inte beskattas hos ägarna eller medlemmarna i den givande juridiska personen.
De nya reglerna föreslås träda i kraft den 1 januari 2026 för gåvor som lämnas efter 31 december 2025.
Förslaget kommer nu att gå ut på remiss och vi förväntar oss positiva reaktioner avseende själva frågan att ge skatteincitament för gåvor till ideell verksamhet. Däremot kommer det sannolikt att komma in synpunkter både på valet av metod, avgränsningen till viss typ av verksamhet samt nivåerna utredningen landat i.
Viktig information
Innehållet i denna artikel har tagits fram av Danske Bank A/S, Danmark, Sverige Filial (“Banken”) som står under tillsyn av den danska tillsynsmyndigheten Finanstilsynet och ska endast ses som information och utgöra underlag för diskussioner. Informationen är således inte en rekommendation att utföra transaktioner, affärer eller att ingå avtal.
Även om skäliga åtgärder vidtagits för att tillförsäkra att innehållet är riktigt och rättvisande och inte vilseledande, svarar Banken inte för innehållets riktighet eller för dess fullständighet. Banken påtar sig inget ansvar för förlust eller annan skada som uppkommer till följd av att mottagaren förlitat sig på innehållet. Banken påtar sig heller inget ansvar för riktigheten eller fullständigheten av någon information tillhandahållen från tredje part, som erhållits från källor som bedömts tillförlitliga, men som inte har verifierats av en oberoende part.