I slutet av januari lämnades ett förslag till nya regler för s.k. ’carried interest’ (Beskattning av viss avkastning från riskkapitalfonder - Regeringen.se). Syftet med de nya bestämmelserna är att aktiva delägare i riskkapitalbolag, som mottar särskild vinstandel, ska omfattas av reglerna om beskattning av delägare i fåmansföretag.
Utredaren föreslår ett antal åtgärder som inte bara klargör att ägare till riskkapitalbolag ska beskattas enligt reglerna för fåmansföretag utan skärper beskattningen för dessa ägare i vissa fall.
Förslagen omfattar:
- En särskild definition av begreppet ”verksam i betydande omfattning” för ägare i alternativa investeringsfonder där vinstandelen mer än obetydligt överstiger andel av utfäst kapital till fonden och möjligheten att få vinstandelen har samband med ägarens eller närstående arbete.
- Utomståenderegeln blir ej tillämplig för personer som omfattas av fåmansföretagsreglerna enligt ovanstående definition.
- En förlängd karensperiod för ägarna, 10 år i stället för 5 år.
- Ej möjligt att räkna med ersättningar i dotterbolag till en fond eller dess förvaltare när det s.k. löneunderlaget beräknas.
Förslaget har beräknats minska skatteintäkterna, vilket utredaren föreslår ska kompenseras dels genom en höjd skatt på alkohol och tobak, dels genom ett särskilt takbelopp för ägare som erhåller särskild vinstandel till 150 inkomstbasbelopp (drygt 12 MSEK 2025).
Bestämmelserna föreslås träda i kraft 1 januari 2026, samtidigt som de nya reglerna för delägare i fåmansföretag vi tidigare skrivit om (Nytt på skatteområdet – Förslag på nya regler för fåmansföretag) är tänkta att träda i kraft.
Frågan om beskattning av den här typen av inkomster har varit föremål för åtskilliga prövningar i domstol under lång tid och ett klargörande av vad som gäller för att öka förutsägbarheten är välkommet. Trots det förväntar vi oss kritik mot förslaget som precis gått ut på remiss, framför allt avseende de skärpningar och begränsningar som föreslås i utredningen som endast ska tillämpas på just riskkapital. Remissinstanserna har till den 28 mars på sig att komma med synpunkter.
Viktig information Innehållet i denna artikel har tagits fram av Danske Bank A/S, Danmark, Sverige Filial (“Banken”) som står under tillsyn av den danska tillsynsmyndigheten Finanstilsynet och ska endast ses som information och utgöra underlag för diskussioner. Informationen är således inte en rekommendation att utföra transaktioner, affärer eller att ingå avtal.
Även om skäliga åtgärder vidtagits för att tillförsäkra att innehållet är riktigt och rättvisande och inte vilseledande, svarar Banken inte för innehållets riktighet eller för dess fullständighet. Banken påtar sig inget ansvar för förlust eller annan skada som uppkommer till följd av att mottagaren förlitat sig på innehållet. Banken påtar sig heller inget ansvar för riktigheten eller fullständigheten av någon information tillhandahållen från tredje part, som erhållits från källor som bedömts tillförlitliga, men som inte har verifierats av en oberoende part.