Kort på resan

Att betala med kort utomlands är lika bekvämt och enkelt som här hemma. Växla inte i onödan alltför mycket kontanter inför resan utan använd ditt kort istället – då har du alltid rätt valuta i plånboken. Här har vi samlat några praktiska tips både inför och under resan.



Inför resan

  • Reseförsäkring

    Reseförsäkring

    För dig som är Private Banking-kund hos oss och har vårt kontopaket Danske Exklusiv ingår en kompletterande rese- och allriskförsäkring om du betalar minst hälften av resan direkt via ditt konto eller via kort utgivet av Danske Bank.

    Reseförsäkringen gäller i högst 90 dagar och omfattar ett begränsat skydd vid bland annat avbeställning, försening av allmänt färdmedel eller bagage, olycksfall, läkar- och sjukvårdskostnader, självriskskydd och allrisk.

    I försäkringen ingår även en allriskförsäkring som gäller de varor som köpts av dig som Danske Exklusiv-kund med ett kort utfärdat av Danske Bank. Varan ska vara inköpt i Norden och varans inköpspris ska vara minst 2 000 kronor. Vissa varukategorier som till exempel persondatorer och mobiltelefoner omfattas inte av försäkringen.

    Läs mer om rese- och allriskförsäkringen här.

  • Gemensam PIN-kod

    Gemensam PIN-kod

    Du kan välja att få en gemensam PIN-kod för alla dina kort eftersom det är lättare att komma ihåg. Har du flera kort hos oss med olika PIN-koder kan du själv beställa en gemensam PIN-kod i internetbanken under Kort och Kortöversikt, eller genom att kontakta Kundservice.

  • Kreditkort ger extra trygghet

    Kreditkort ger extra trygghet

    I kontopaketet Danske Exklusiv ingår alltid ett kredit- och ett bankkort utan årsavgift. Fördelen med att betala med kreditkort även utomlands är bland annat att du får alla semester- och reseutlägg samlade på en räkning. När du betalar med kreditkort får du dessutom upp till 45 dagars räntefri kredit, vilket kan vara bra vid till exempel större köp eller oväntade utgifter.

  • Regionspärr

    Regionspärr

    Med funktionen Regionspärr kan du själv välja var i världen som ditt kort ska kunna användas för tillfället. Du kan även välja om det ska vara möjligt att handla med ditt kort via internet. Beroende på dina resmål, kom ihåg att uppdatera dina inställningar för Regionspärr så att de passar dina behov.

Under resan

Spärra kort

Tänk på att kortet är en värdehandling och förvara det på ett säkert sätt så att ingen annan ges tillfälle att använda det. Om du tappar bort ditt kort eller om det blir stulet ska du omedelbart spärra kortet. Detsamma gäller om ditt kort fastnar i en uttagsautomat.

  • Spärra och beställ ersättningskort i våra appar eller i internetbanken

    Spärra och beställ ersättningskort i våra appar eller i internetbanken

    Du kan snabbt och enkelt spärra dina kort direkt i våra appar, och du kan ta bort spärren om du efteråt hittar kortet.

    Om du tappat bort ditt kort, eller om det har blivit stulet eller slutat fungera, är det viktigt att kortet förblir spärrat och att du istället beställer ett ersättningskort. Du får ditt nya kort efter 5-8 arbetsdagar.

    • Spärra ditt kort i Hembanken
      Du hittar funktionen under menyn "Kort och valuta" och därefter menyn ”Kortöversikt”.

    • Spärra ditt kort i appen
      Du hittar funktionen under menyn "Kort".
  • Spärrservice

    Spärrservice

    I kontopaket Danske Exklusiv ingår även Spärrservice. Du kan spärra hela familjens svenska betal- och kreditkort samt övriga värdehandlingar som körkort, pass och mobiltelefonabonnemang – allt med ett enda telefonsamtal.

    För att kunna spärra alla dina kort och värdehandlingar behöver du först registrera dem. Det gör du genom att logga in här.

    Spara gärna även telefonnumret i din mobiltelefon så har du en lätt tillhands om oturen skulle vara framme.

    Från utlandet: +46 77 17 200 72
    Från utlandet: +46 770 45 75 05

    Spärrservice tillhandahålls i samarbete med Affinion International AB.