Kort på resan

Att betala med kort utomlands är lika bekvämt och enkelt som här hemma. Beroende på ditt resmål, växla inte i onödan alltför mycket kontanter inför resan utan använd ditt kort istället – då har du alltid rätt valuta i plånboken. Här har vi samlat några praktiska tips både inför och under resan.

Inför resan

  • Reseförsäkring

    Reseförsäkring

    För dig som är Private Banking-kund hos oss och har vårt kontopaket Danske Exklusiv ingår en kompletterande rese- och allriskförsäkring om du betalar minst hälften av resan direkt via ett konto i Danske Bank eller via kort utgivet av Danske Bank.

    Reseförsäkringen gäller i högst 90 dagar och omfattar ett begränsat skydd vid bland annat avbeställning, försening av allmänt färdmedel eller bagage, olycksfall, läkar- och sjukvårdskostnader, självriskskydd och allrisk.

    I försäkringen ingår även en allriskförsäkring som gäller för varor som köpts av dig som Danske Exklusiv-kund med ett kort utfärdat av Danske Bank. Varan ska vara inköpt i Norden och varans inköpspris ska vara minst 2 000 kronor. Vissa varukategorier som till exempel persondatorer och mobiltelefoner omfattas inte av försäkringen.

    Läs mer om rese- och allriskförsäkringen här.

  • Concierge Service 

    Concierge Service 

    Du vet väl att som Private Banking-kund har du tillgång till denna tjänst som kan hjälpa dig med det mesta både hemma och på resan. Helt utan kostnad dessutom. Det enda du betalar för är det du beställer. Ta hjälp av Concierge Service till exempel om du vill boka bord på en bra restaurang, köpa biljetter till ett eftertraktat idrottsevenemang, eller om du behöver hjälp med något helt annat under din semester.

    Så kontaktar du Concierge Service

    Ring 0771-72 00 72 eller skicka ett meddelande via formuläret här

    Concierge Service har öppet måndag till fredag kl. 08.00-21.00 och lördag kl. 09.00-17.00 men vi kan ta emot ditt ärende dygnet runt, på telefon och via formulär, året runt.

    För att vi ska kunna ge dig så bra och snabb service som möjligt är det viktigt att du tydligt beskriver vad du vill ha hjälp med.

    Concierge Service tillhandahålls i samarbete med cxLoyalty.

  • Priority Pass 

    Priority Pass 

    För dig som har vårt kontopaket Danske Exklusiv ingår ett Priority Pass som ger dig tillgång till fler än tusen flygplatslounger världen över – oavsett flygbolag och biljettkategori. I loungerna slappnar du av i en lugn och bekväm miljö och får en paus från stressen och folkmassorna i avgångshallen.

    Du behöver ha ditt Priority Pass-kort med dig för att få tillgång till loungerna så se till att ha kortet med dig på resan. Besöken är avgiftsfria för dig och en gäst. Tar du med ytterligare en gäst kostar det 230 kr.

  • Kreditkort ger extra trygghet

    Kreditkort ger extra trygghet

    I kontopaketet Danske Exklusiv ingår alltid ett kredit- och ett bankkort utan årsavgift. Fördelen med att betala med kreditkort även utomlands är bland annat att du får alla semester- och reseutlägg samlade på en räkning. När du betalar med kreditkort får du dessutom upp till 45 dagars räntefri kredit, vilket kan vara bra vid till exempel större köp eller oväntade utgifter.

  • Regionspärr

    Regionspärr

    Med funktionen Regionspärr kan du själv välja var i världen som ditt kort ska kunna användas för tillfället. Du kan även välja om det ska vara möjligt att handla med ditt kort via internet. Beroende på dina resmål, kom ihåg att uppdatera dina inställningar för Regionspärr så att de passar dina behov.

Under resan

  • Betala i lokal valuta

    Betala i lokal valuta

    Vår rekommendation är att du alltid väljer att betala i landets lokala valuta eftersom det vanligtvis ger dig en bättre valutakurs.

  • Valutaomvandlare i Mobilbanken

    Valutaomvandlare i Mobilbanken

    I Mobilbanken har du en valutaomvandlare där du enkelt kan räkna ut din växlingskurs när du handlat eller ska handla i utländsk valuta.

  • Att ta ut pengar i uttagsautomat utomlands

    Att ta ut pengar i uttagsautomat utomlands

    Med ditt Mastercard bankkort kan du ta ut kontanter i EUR i uttagsautomater inom EU utan kostnad. Därtill kan du ta ut kontanter i uttagsautomater med ditt kreditkort mot en avgift på 2 % av beloppet eller lägst 40 kronor inom EU. Kontantuttag i uttagsautomat i Sverige är avgiftsfria.

  • Var finns närmaste uttagsautomat?
  • Spärrservice – snart med enklare inloggning med BankID

    Spärrservice – snart med enklare inloggning med BankID

    I kontopaket Danske Exklusiv ingår även Spärrservice. Du kan spärra familjens alla svenska betal- och kreditkort samt övriga värdehandlingar som körkort, pass och mobiltelefonabonnemang – med ett enda telefonsamtal.

    För att kunna spärra alla era kort och värdehandlingar behöver du först registrera dem. Det gör du genom att logga in här med din personliga kod. Om några veckor kommer det dessutom vara möjligt att logga in till Spärrservice med BankID.

    Spara gärna spärrservice telefonnumret i din mobiltelefon så har du det lätt tillhands om oturen skulle vara framme.

    Från utlandet: +46 77 17 200 72

    Spärrservice tillhandahålls i samarbete med cxLoyalty.

Spärra kort

Tänk på att kortet är en värdehandling och förvara det på ett säkert sätt så att ingen annan ges tillfälle att använda det. Om du tappar bort ditt kort eller om det blir stulet ska du omedelbart spärra kortet. Detsamma gäller om ditt kort fastnar i en uttagsautomat. Spärra och beställ ersättningskort i mobilbanken eller i internetbanken

  • Spärra och beställ ersättningskort i våra appar eller i internetbanken

    Spärra och beställ ersättningskort i våra appar eller i internetbanken

    Du kan snabbt och enkelt spärra dina kort direkt i våra appar, och du kan ta bort spärren om du efteråt hittar kortet.

    Om du tappat bort ditt kort, eller om det har blivit stulet, fastnat i uttagsautomat eller slutat fungera, är det viktigt att kortet förblir spärrat och att du istället beställer ett ersättningskort. Du får ditt nya kort hemskickat till din folkbokföringsadress efter 5-8 arbetsdagar.

    • Spärra ditt kort i appen
      Du hittar funktionen under menyn "Kort".

    • Spärra ditt kort i Hembanken
      Du hittar funktionen under menyn "Kort och valuta" och därefter menyn ”Kortöversikt”. 

    • Spärrservice: 0771-72 00 72