Frågor och svar Lönetjänst

  • Frågor om registrering

    Frågor om registrering

    Hur registrerar jag mitt kontonummer?

    Du loggar in med BankID, går in under "Min Profil" och under rubriken "Kontouppgifter" klickar du på "Lägg till kontouppgift". Nu kommer du till den sida där du anger ditt kontonummer. Ditt konto kan vara i vilken svensk bank som helst.


    Hur gör jag första gången jag ska logga in med BankID?

    Ange ditt personnummer (ÅÅÅÅMMDDXXXX) klicka på "Login". På nästa sida kan du välja om du vill logga in med BankID på fil eller med Mobilt BankID. Läs vår vägledning för inloggning med Bank-ID för anställda inom myndighet för mer information.


    Hur anger jag mitt kontonummer när jag inte har BankID?

    Kontakta din arbetsgivare/lönekontor som har en blankett där du anger ditt kontonummer varpå din arbetsgivare/lönekontoret sköter registreringen åt dig. Ange även din e-post adress så får du en bekräftelse på att ditt konto är registrerat.

     

    När ska mitt kontonummer senast vara registrerat innan löneutbetalning?

    Det ska vara registrerat 5 bankdagar innan löneutbetalningsdagen.

     

    Vad händer om jag inte hinner registrera mitt konto?

    Då skickas en värdeavi till den adress som din arbetsgivare angivit i lönefilen.

     

    Jag kan inte registrera mitt kontonummer utan jag får ett felmeddelande?

    Kontrollera att du har angivit kontonumret rätt. Det ska anges utan mellanslag eller bindestreck. Du kan också ringa till Danske Bank Löntagarsupport på 0752-48 18 50 så hjälper vi dig.

     

    Kan jag få min lön utbetald till ett utländskt kontonummer eller i annan valuta än SEK?

    Ja, om din arbetsgivare har denna tillvalstjänst. Under ”Min profil” och rubriken ”Kontouppgift” väljer du "Lägg till kontouppgift". På nästa sida väljer du "Byt till utländskt konto".

     

    Kan jag lämna uppgift om mitt konto på ert kontor?

    Nej, anmälan kan bara göras via inloggning med BankID eller via anmälan till din arbetsgivaren.

     

    När jag loggar in så kommer jag till Vismas hemsida, varför?

    Visma Enterprise AB är bankens underleverantör och hanterar vår lönetjänst.

  • Frågor om inloggning/BankID

    Frågor om inloggning/BankID

    Hur gör jag första gången jag ska logga in med BankID?

    Ange ditt personnummer (ÅÅÅÅMMDDXXXX) klicka på "Login". På nästa sida kan du välja om du vill logga in med BankID på fil eller med Mobilt BankID. Läs vår vägledning för inloggning med Bank-ID för anställda inom myndighet för mer information.

     
    H
    ur skaffar jag BankID?

    Du skaffar BankID via din bank. Det spelar ingen roll vilken bank du använder.

     
    Jag vill inte ha BankID?

    Då Danske Bank inte kan identifiera dig på ett säkert sätt behöver du vända dig till din arbetsgivare/lönekontor för att få hjälp att anmäla/ändra ditt konto. De har en blankett du kan fylla i och returnera till dem. Ange din e-post adress på blanketten så får du en bekräftelse när ändringen är klar.

     
    Hur anger jag mitt kontonummer när jag inte har BankID?

    Kontakta din arbetsgivare/lönekontor som har en blankett där du anger ditt kontonummer varpå din arbetsgivare/lönekontoret sköter registreringen åt dig.
    Ange även din e-post adress på blanketten så får du en bekräftelse på att ditt konto är registrerat.


    Jag kan inte logga in?

    Har du följt vägledningen och fått ett felmeddelande, skicka ett mail till db-support.enterpriseab@visma.com. Bifoga gärna skärmkopia på felmeddelandet du fått. Du kan också ringa till Vismas supporttelefon 070-388 53 35.

     
    M
    itt BankID fungerar inte?

    1.Pröva logga in med BankID på annan hemsida du använt tidigare och där det fungerat. Om det fortfarande inte går behöver du kontakt din bank som ställt ut ditt BankID.

    2. Om det fortfarande inte fungerar skicka ett mail till db-support.enterpriseab@visma.com. Komplettera gärna med en skärmkopia på inloggningen där eventuell felkod finns med. Du kan också ringa till Vismas supporttelefon 070-388 53 35.

     
    Jag har klickat på glömt lösenord men får inget mail?

    Kontakta din arbetsgivare och kontrollera att din e-mail adress stämmer eller om den behöver uppdateras.

  • Frågor om kontonummer

    Frågor om kontonummer

    Måste jag ha ett konto i Danske Bank?

    Nej, utbetalning kan göras till konton i andra banker.


    Jag är redan kund i Danske Bank, ni har mitt konto.

    Kontoregistret som används i Lönetjänsten är ett fristående system. Även om du är kund i Danske Bank så måste det anmälas till kontoregistret.


    Kan jag få min lön utbetald till ett utländskt kontonummer eller i annan valuta än SEK?

    Ja, om din arbetsgivare har denna tillvalstjänst. Under ”Min profil” och rubriken ”Kontouppgift” väljer du "Lägg till kontouppgift". På nästa sida väljer du "Byt till utländskt konto".


    Stämmer mitt kontonummer?

    Det kan du se om du loggar in med BankID. Under "Min profil" och rubriken "Kontouppgift" väljer du "Visa". Då visas det konto som finns registrerat.


    Hur gör jag för att ändra mitt kontonummer?

    Du loggar in med BankID. Under ”Min profil” och rubriken ”Kontouppgift” väljer du "Visa" I nästa bild lägger du in det nya kontonumret och trycker på ”Spara”.


    Jag försöker ändra kontonummer men får ett felmeddelande?

    Kontrollera att du har angivit kontonumret rätt. Det ska anges utan mellanslag eller bindestreck. Är det korrekt angivet skall det fungera. Du kan ringa till Danske Bank Löntagarsupport på 0752-48 18 50 så hjälper vi dig.


    Kan jag lämna uppgift om mitt konto på ert kontor?

    Nej, anmälan kan bara göras via inloggning med BankID eller via anmälan till din arbetsgivaren.

  • Frågor om lön och lönespecifikation

    Frågor om lön och lönespecifikation

    Vilket datum får jag lön?

    Kontakta din arbetsgivare/lönekontor. De har alla detaljer kring din löneutbetalning.


    Varför har jag inte fått min lön?

    Kontakta din arbetsgivare/lönekontor. De kan undersöka och spåra utbetalningen.


    Min lön stämmer inte?

    Kontakta din arbetsgivare/lönekontor. De har alla detaljer kring din löneutbetalning.


    Jag har en fråga kring det avdrag som är gjorts på min lön?

    Kontakta den mottagare som gjort avdraget. Det kan vara fackförening, försäkringsbolag eller förening hos arbetsgivaren.


    När kan jag se min lönespecifikation?

    Du ser lönespecifikation två dagar innan löneutbetalningsdagen genom att logga in med BankID eller lösenord.


    Jag hittar ingen lönespecifikation när jag loggar in.

    Kontakta din arbetsgivare/lönekontor. Det kan vara så att lönespecifikationen ska hämtas på annan plats eller att detaljerna för lönespecifikationen inte var med i lönefilen till banken.


    Går det att ändra så att jag får lönespecifikation på papper istället för via webb?

    Kontakta din arbetsgivare/lönekontoret. Ändringen medför en högre kostnad och det är upp till arbetsgivaren om de vill erbjuda detta.

  • Frågor för löneadministratörer

    Frågor för löneadministratörer

    Hur registrerar löneadministratören samordningsnummer?

    Samordningsnummer från Skatteverket uppfyller personnummerkontroll vilket innebär att de kan hanteras såsom ett vanligt personnummer.

  • Övriga frågor

    Övriga frågor

    Vilket telefonnummer har min arbetsgivare?

    Fråga din närmaste chef eller kollega om rätt kontaktuppgift till din arbetsgivares lönekontor.


    Hur fungerar det när jag har flera arbetsgivare?

    Under ”Lägg till kontouppgift” väljer du arbetsgivare under ”Roller” innan du anger ditt kontonummer och sedan klickar på ”Spara”


    Jag har skyddat identitet.

    Registrering i kontoregistret kan göras med samordningsnummer istället för personnummer.


    När får jag mitt årsbesked?

    Det bestämmer varje arbetsgivare. Normalt brukar den redovisas på lönespecifikationen för december.


Relaterat innehåll