Kortreklamationer

Om det skett en felaktig transaktion eller om du inte fått de varor du beställt kan du skicka in ett reklamationsärende.


När kan jag reklamera ett köp?

Du kan begära att få pengarna tillbaka när du handlat med ditt kredit- eller bankkort från Danske Bank och när varan eller tjänsten som du köpt uteblivit, till exempel på grund av konkurs eller fraktproblem samt  om varan skulle vara defekt, felaktig eller skadad. Det finns ingen övre beloppsgräns för värdet av varor och tjänster som kan reklameras. Ditt köpskydd gäller i såväl fysiska butiker som webbutiker när varan inte levereras efter köp. Denna trygghet har du med dig även vid kortköp utanför Sverige.

Viktigt att tänka på vid reklamation

  • Agera så snabbt som möjligt. Då ökar du dina chanser att få ersättning
  • Vid en felaktig transaktion kontaktar du i första hand säljaren för att försöka lösa ärendet. Säljaren är ansvarig för fel på en vara eller tjänst
  • Var tydlig och utförlig i redogörelsen om vad som har hänt
  • Bifoga underlag som kvitton eller orderbekräftelse som kan styrka och underlätta ditt ärende
  • För eventuella kompletterande uppgifter kommer vi i första hand att kontakta dig via ett säkert meddelande som du kan läsa i Hembanken eller våra appar. Har du inte Hembanken kommer vi att skicka ett brev
  • Reklamationsblanketten måste alltid skrivas under av kortinnehavaren

Så reklamerar du ett köp

För att reklamera ett köp och begära pengarna tillbaka gör du en kortreklamation så fort som möjligt efter att köpet/leveransen gått fel. Detta kan du göra direkt i Hembanken genom att klicka på Kort, Kortöversikt och sedan välja Kortreklamation under det aktuella kortet.



Du kan även ladda hem en blankett från rutan nedan för att sedan bifoga den i ett säkert meddelande i Hembanken. Ett tredje alternativ är att du skickar den ifyllda blanketten till oss via post. Du skickar då till: Danske Bank, Kortreklamationer, Box 328, 581 03 Linköping

OBS! Om det har skett några obehöriga transaktioner på ditt kort ska du omedelbart spärra kortet samt göra en polisanmälan. Polisanmälan ska bifogas i reklamationen till oss.

Har du frågor är du välkommen att kontakta Kundservice Kort Privat på telefon 0771-570 570 eller Kundservice Kort Företag på telefon 0771-560 560.

 

Ladda hem blanketter


1. Du har försökt att ta ut pengar i en uttagsautomat, men ett fel uppstod
Ladda ned
2. Du har inte godkänt eller tagit del i transaktionerna – kortet var i ditt förvar
Ladda ned
3. Du har inte godkänt eller tagit del i transaktionerna – kortet var inte i ditt förvar
Ladda ned
4. Du har sagt upp ett abonnemang, men beloppet dras fortfarande från ditt kontoLadda ned
5. Du har beställt och betalat för en vara/tjänst, men har inte mottagit den
Ladda ned
6. Varan eller tjänsten som du har mottagit är felaktig eller defekt
Ladda ned
7. Du har inte fått pengar i retur, trots att du annullerat köpet eller returnerat varan
Ladda ned
8. Betalningsmottagaren har dragit fler belopp än vad du har godkänt
Ladda ned
9. Betalningsmottagaren har debiterat för samma köp flera gånger/ett annat belopp än det överenskomna beloppet har dragits från kontot
Ladda ned