Tips och råd

Se till att du väljer det kontopaket som passar dig och din ekonomi bäst. Vill du få privatekonomisk rådgivning på ett av våra bankkontor eller föredrar du att få din rådgivning via internet och telefon? Här får du svar på de flesta frågor du har om att välja rätt kontopaket. Har du andra frågor är du välkommen att ringa Kundservice.


Läs mer om att välja kontopaket

  • Privatekonomisk rådgivning på telefon

    Din rådgivare är aldrig längre bort än ett telefonsamtal. Du har tillgång till allt från kundservice till genomgångar av hela din privatekonomi - även på kvällar och helger. Rådgivningen får du på telefon med stöd av internet när och var det passar dig.

    Kundservice
    Snabba svar om våra produkter och tjänster och hur du använder dem.

    Affärsrådgivning
    Råd och stöd när du ska göra en större affär till exempel placera pengar eller låna till en bostad.

  • Privatekonomisk rådgivning på kontor

    Har du valt kontopaketet Danske Plus har du din rådgivare på ditt lokala bankkontor. Du har tillgång till allt från kundservice på telefon till privatekonomiska genomgångar i personliga möten med din rådgivare.
    På ditt bankkontor finns erfarna Privatrådgivare, som inte bara kan privatekonomi utan också känner till, och känner för, din hemort eller din del av staden.

    Kundservice på telefon
    Snabba svar om våra produkter och tjänster och hur du använder dem. Du kan ringa även på kvällar och helger.

    Affärsrådgivning
    Råd och stöd när du ska göra en större affär t ex placera pengar eller låna till en bostad.

    Privatekonomisk Check-up
    En total genomgång av hela din privatekonomi där din Privatrådgivare ger dig konkreta råd om hur du på bästa sätt kan ta tillvara möjligheterna i din privatekonomi och nå dina mål. Resultatet av rådgivningen blir en plan över din privatekonomi som uppdateras vid varje Check-up.

    Du som har samlat alla dina affärer i banken (sparande, placeringar och bolån) blir återkommande inbjuden till en Check-up för att säkerställa att du har de bästa lösningarna banken kan erbjuda för din ekonomi. 

    Boka rådgivning

  • Kontrollera ditt saldo

    Det finns en mängd olika enkla sätt att ha kontroll på ditt saldo.

    Kontoutdrag
    Använd ditt kontoutdrag för att ha kontroll på dina månatliga inkomster och utgifter. Transaktionerna delas in i olika grupper. Dina kontoutdrag lagras på ett säkert ställe i Hembanken, och du kan läsa eller skriva ut dem när du vill.

    Kontoutdrag i eArkiv
    I din elektroniska brevlådan i Hembanken, eArkiv får du kostnadsfritt dina kontoutdrag.
    Läs mer om eArkiv

    Saldo på e-post eller sms
    Om du har Hembanken kan du få meddelande om ditt saldo via e-post eller sms. Då har du ständig koll på din ekonomi och blir varnad om det börjar bli tomt på kontot. 
    Läs mer om SMS-tjänster

    Använd ditt kort för att kontrollera saldot
    Om du har ett kort kopplat till ditt konto kan du använda det för att kontrollera ditt saldo via en bankomat.

    Bank på telefon
    Du kan få information om ditt konto via Telebank. Du måste ha PIN-kod och knapptelefon. Telefontjänsten kan du använda dygnet runt.
    Läs mer om Telebank

    Besök något av våra kontor
    Om du varken har tillgång till internet eller telefon kan du alltid få all information du behöver på något av våra kontor.

  • Konto i utlandet

    Har du sommarhus i Danmark eller Norge? Pendlar du till jobb på andra sidan Öresund? Då kan du ha lagt märke till att det är besvärligt att:

    • betala räkningar i Danmark eller Norge
    • överföra danska eller norska kronor till Sverige
    • överföra pengar avgiftsfritt. 

    Med ett konto i Danmark eller Norge blir allt lättare. 


    Läs mer om våra utlandskonton:

    Danske Basis+
    Behöver du ett konto i Danmark för att enkelt kunna överföra pengar, betala räkningar och ta ut pengar där?
    Läs om Danske Basis+ 

    Basis
    Har du behov av ett konto i Norge för att enkelt kunna överföra pengar, betala räkningar och ta ut pengar där?
    Läs om Basis