Var säker online 

It-säkerhetsmedvetenhet ger dig de kunskaper och färdigheter du behöver för att vara säker online. Detta innebär att erkänna fördelarna och möjligheterna som erbjuds av onlinevärlden samtidigt som man förstår riskerna och undviker potentiella faror. På den här sidan hittar du några saker som du ska göra och vad du ska undvika, samt tips om hur du skyddar dig själv i de många olika situationer du upplever i vardagen. 

Läs vidare och lär dig mer om vilka försiktighetsåtgärder du kan vidta för att undvika att drabbas av it-brottslighet.

Ni ska

  • Vara uppmärksamma på nätfiskemeddelanden och alltid verifiera avsändaren. Vara särskilt försiktiga med att klicka på länkar och att öppna bilagor
  • Vidarebefordra misstänkta e-postmeddelanden och sms till phishingmails@danskebank.se
  • Ta det lugnt om ett meddelande är brådskande. Du bör alltid se kontouppdateringar och tidsbegränsade erbjudanden som signalerar för möjligt smishing.

Undvik

  • Öppna aldrig länkar, ladda aldrig ned bilagor och installera aldrig program från källor som du inte känner till eller litar på
  • Svara aldrig på e-post, telefonsamtal eller sms som verkar misstänkta. Legitima institutioner begär aldrig kontouppdateringar eller ber om dina inloggningsuppgifter via e-post, telefon eller sms. 
  • Återanvänd aldrig lösenord på flera konton eller plattformar.

It-säkerhet – tips för att vara säker 

  • E-postmeddelanden och sms

    Vad säker när du får e-postmeddelanden och sms

    • Klicka inte på länkar och öppna inte filer i e-postmeddelanden och sms från avsändare som du inte känner till eller litar på.
    • Kontrollera avsändarens e-postadress – istället för finance@danskebank.se kan bedragare ersätta ett ”n” med ett ”m” vilket gör det till ”finance@damskebank.se”.
    • Om du inte är säker på innehållet i ett e-postmeddelande eller sms kontaktar du avsändaren via en annan kanal.
    • Kom ihåg att din bank, Nets eller offentliga myndigheter aldrig kommer att be dig att ange dina lösenord, användarnamn eller andra personuppgifter via e-post, sms eller via telefon. 

    Läs mer om nätfiske och smishing.

  • Lösenord

    Var säker när du använder lösenord

    Starka lösenord innehåller en blandning av bokstäver, siffror och specialtecken som inte är kopplade till dina personuppgifter. De kan kombineras i slumpmässig ordning eller i en fras, som kallas en lösenfras.

    • Använd lösenfraser som r0Ck+R0L!, 50YrSy0unG!, LastNight@ACafeISaw72Birds^^ (dessa exempel ska inte användas).
    • Skapa unika lösenord för olika konton.
    • Ändra dina lösenord regelbundet. Vi föreslår att du gör det minst en gång om året.
    • Fundera på att använda verktyg som genererar tvåfaktorsautentiseringskoder (2FA).
    • Skriv inte ned dina lösenord.

  • Öppna offentliga Wi-Fi-näverk

    Var säker när du ansluter till offentligt Wi-Fi

    Öppna offentliga nätverk är de nätverk du kan ansluta till på offentliga platser, till exempel på tåg och bussar, kaféer, hotell och flygplatser. Öppna offentliga nätverk dyker upp på fler och fler platser, och antalet kommer sannolikt bara att öka i framtiden. Som namnet antyder är ett öppet nätverk bokstavligen öppet – vem som helst inom nätverkets räckvidd kan ansluta och enkelt få tillgång till informationen på din mobiltelefon, surfplatta eller dator. 

    • Använd helst bara offentliga nätverk som kräver ett lösenord.
    • Gör aldrig internetbankärenden och anslut aldrig till sidor där du måste ange känsliga personuppgifter när du använder ett offentligt nätverk.
    • Se till att din brandvägg är aktiv och att ditt antivirusprogram är uppdaterat.
    • På din telefon eller surfplatta aktiverar du funktionen ”fråga om anslutning till nätverk” så att din enhet inte automatiskt ansluter till nätverk som kan vara osäkra.

  • Sociala medier

    Var säker när du använder sociala medier

    Sociala medier är ett paradis för hackare. De vet att bedrägerier och bluffar är det sista vi tänker på när vi följer våra vänner och familjer online. Hackare vet också att vi är snabba med att klicka på innehåll och dela det med andra.

    • Granska och uppdatera dina sekretessinställningar regelbundet.
    • När du väljer ett lösenord för sociala medier ska du använda ett som du inte använder någon annanstans.
    • Använd tvåstegsbekräftelse när det är möjligt.
    • Godkänn inte vänförfrågningar från någon du inte känner.
    • Var skeptisk till annonser, undersökningar och tävlingar.

  • Resor

    Var säker när du reser

    Du måste vara extra försiktig med att använda öppna offentliga nätverk utomlands. På flygplatser, hotell och många andra platser finns det falska nätverk som gör att du riskerar att få dina personuppgifter stulna. 

    • Fråga personalen om namnet på deras nätverk så att du inte ansluter till ett falskt nätverk.
    • Kontrollera att brandväggen är aktiverad när du använder ett öppet offentligt nätverk.
    • Kontrollera att datorns funktion ”Anslut automatiskt till nätverk” är inaktiverad.
    • Kom alltid ihåg att logga ut och stänga din webbläsare.
    • När du handlar online eller gör internetbankärenden ska du endast använda nätverk som du vet är säkra.

  • USB eller andra flyttbara enheter

    Var säker när du använder USB och andra flyttbara enheter

    • Angripare kan använda USB och andra externa enheter för att infektera andra datorer med skadlig programvara när USB-enheten är ansluten till en dator.
    • Flyttbara lagringsenheter kan lätt försvinna eller bli stulna.
    • Kryptera alltid enheter som används för att lagra konfidentiell eller känslig information.
    • Anslut aldrig okända lagringsenheter till din dator.
    • Skadlig programvara kan hämtas till din bärbara dator omedvetet när du använder flyttbara lagringsenheter.
    • Inaktivera funktioner för automatisk uppspelning och automatisk körning på alla flyttbara lagringsenheter.
    • Det bästa sättet att hålla dina data säkra är att begränsa användningen av alla flyttbara lagringsenheter.

Var säker online

  • Behåll personuppgifter för dig själv

    • Du bör alltid hålla dina personuppgifter såsom ditt BankID/kodboxuppgifter, inloggningar och lösenord för dig själv. Var försiktig när du delar ditt personnummer, kontonummer eller kortnummer, annars kan du riskera identitetsbedrägeri som gör att obehöriga till exempel kan köpa varor eller tjänster i ditt namn. Danske Bank skulle bara be om ditt personnummer via en säker kanal som Danske eBanking.
    • Lämna aldrig ut personlig information som dina inloggningsuppgifter eller lösenord via e-post eller telefon – inte ens till någon du känner.
    • Ange endast personuppgifter på webbplatser som använder en säker anslutning som innehåller ”https:” i webbadressen eller visar en hänglåssymbol i webbläsarens adressfält. 

  • Uppdatera dina it-program

    • Fel i operativsystem och andra program är inte ovanliga. Tyvärr orsakar vissa buggar luckor i säkerheten som gör din dator mer sårbar för hackerattacker.
    • Se till att uppdatera dina it-program regelbundet så att du alltid använder de senaste versionerna. Detta gäller ditt operativsystem, din webbläsare och alla andra it-program.
    • Du kan ställa in dina it-program så att de uppdateras automatiskt. Operativsystemet Windows låter dig uppdatera via Windows Update, och Mac OSX kan uppdateras via Programuppdatering. 

  • Aktivera brandväggen

    • Kontrollera att brandväggen är aktiverad. Du kan kontrollera brandväggens status i datorns inställningar.
    • Din brandvägg kontrollerar data som kommer in i din dator från internet eller ett nätverk och hjälper till att förhindra hackare från att komma åt din dator.
    • Precis som för alla andra it-program ska du se till att du uppdaterar brandväggen så att du alltid använder den senaste versionen. 

  • Använd antivirusprogram

    • Din dator kan vara infekterad med virus från e-postbilagor, program som du hämtar eller från sidor du besöker på internet.
    • Antivirusprogram söker igenom din dator efter virus och skadlig kod och varnar dig om något är fel.
    • Antivirusprogram skyddar bara mot de virus det känner till, så antivirusprogram måste uppdateras så snart en uppdatering finns tillgänglig. Du kan göra det enkelt för dig själv genom att ställa in ditt program så att det uppdateras automatiskt. 

  • Säkra din router

    Din router är länken mellan internet och din dator, mobil och surfplatta, så det är viktigt att du använder rätt säkerhetsinställningar. Läs instruktionerna i routerns manual om hur du kommer åt routerns olika inställningar. Det kan verka lite förvirrande och tekniskt, men du måste åtminstone alltid

    • välja ett nytt namn och lösenord för routern
    • byta namn på ditt nätverk (SSID)
    • välja WPA2-kryptering och se till att routerns brandvägg är aktiverad
    • uppdatera routerns programvara.

  • Gör dina mobila enheter säkra

    Virus infekterar inte bara datorer – de kan också infektera din mobiltelefon och surfplatta.

    • Se till att din mobiltelefon och surfplatta bara kan öppnas med ett lösenord.
    • Kom ihåg att uppdatera operativsystemet och apparna regelbundet.
    • Använd endast säkra trådlösa nätverk.
    • Hämta bara appar från Google Play eller App Store.
    • Hämta och installera en antivirusapp.

Har du blivit utsatt för bedrägeri?

Du bör alltid vidta åtgärder omedelbart om du har utsatts för bedrägeri – även när du inte har tydliga bevis utan bara en misstanke. 

Har du fått ett skadligt e-postmeddelande eller sms?
Ta bort e-postmeddelandet eller sms:et utan att svara på det. Klicka inte på några länkar. Lämna aldrig ut dina personuppgifter. 

Om det bedrägliga e-postmeddelandet eller sms:et visar Danske Bank som avsändare eller på annat sätt påstår sig ha skickats från Danske Bank kan du rapportera detta till oss genom att vidarebefordra e-postmeddelandet eller en skärmdump av sms:et till phishingmails@danskebank.se

Har du lämnat ut dina personuppgifter? 
Om en obehörig person har fått dina konto- eller kortuppgifter ska du spärra ditt kort och kontakta oss omedelbart på 0752-48 45 42.

Har du sett några tecken på eller märkt av obehörig användning i Danske eBanking eller Danske Mobile Banking? 
Om du misstänker obehörig användning av din Danske eBanking- eller Danske Mobile Banking-lösning måste du omedelbart kontakta oss på 0752-48 45 42. 

Har ditt kort missbrukats? 
Om du märker av obehörig användning av ditt kort måste du spärra kortet omedelbart. Du kan göra detta i Danske eBanking, Danske Mobile Banking eller genom att ringa oss på 0752-48 45 42. Om du behöver avgöra tvisten kan du göra det via Danske eBanking eller Danske Mobile Banking. Du hittar instruktioner här. 

Har din dator infekterats med ett virus?
Ta bort viruset med antivirusprogram. Du kan också välja att installera om datorns operativsystem för att se till att viruset har tagits bort. 

Har din mobiltelefon eller surfplatta infekterats med ett virus? 
Återställ din mobil eller surfplatta till fabriksinställningarna.


Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.