Tips för en säkrare semester

Om bara några veckor går tusentals svenskar på semester. De flesta förknippar ledigheten med efterlängtad återhämtning och tid till familj, vänner och resor. Men semestern kan också leda till onödig stress och problem om du exempelvis får ditt kort kapat under resan eller drabbas av identitetsstöld. Att få sitt konto tömt eller råka ut för identitetsstöld blir allt vanligare och kan få stora konsekvenser för den drabbade. Att bli utsatt är obehagligt, tidskrävande och kan leda till att det riktas ekonomiska krav mot dig.

Här kommer några tips från Danske Bank för hur du kan skydda dig mot oönskade ekonomiska bekymmer på semestern.

Hur kan jag skydda mig mot kortbedrägerier?

Generellt bör du se till att bara ta med dig de kort du verkligen behöver och att inte ha för mycket pengar på ditt kort i förhållande till vad du beräknar att spendera. För att förbygga kortbedrägerier kan du exempelvis regionspärra dina kort så att du själv kan välja var i världen som ditt kort ska kunna användas för tillfället. Du kan även välja om det ska vara möjligt att handla med ditt kort via internet eller inte. Med en sådan spärrfunktion blir ditt kort säkrare och väljer du att endast tillåta kortköp i utvalda regioner, så minskar risken för bedrägerier. Det är enkelt att via mobilen eller ett samtal till banken ändra inställningarna för ditt kort så att de passar dina behov och dina resor. Kontrollera också i internetbanken att du har registrerat rätt mobilnummer. Då kan du snabbt få meddelande om någon försöker använda ditt kort i en region som du har spärrat.

Skulle du bli av med ditt bankkort och värdehandlingar så är det viktigt att omgående ringa och spärra kortet. Via en tjänst som kallas stoppservice behöver du bara ringa ett enda samtal för att spärra ditt kort. Något som är viktigt att tänka på utöver detta, om du skulle bli bestulen, är att lära sig PIN-koder och lösenord utantill och inte ha dem nedskrivna bland dina personliga tillhörigheter.

När du bokar din semesterresa och ditt semesterboende är det bra att ha i åtanke att se till att boka via kända sajter. Och att betala minst hälften av din resa med ditt kredit- eller bankkort, eller via något av dina konton. Då ingår en kompletterande reseförsäkring med skydd vid avbeställning, försening av allmänt färdmedel och bagage, olycksfall, självriskskydd och allrisk. Vid köp via nätet så är det generellt bra att bara använda webbplatser och sidor du litar på. Vissa webbläsare visar en grön markering eller en ikon av ett hänglås för att indikera säkerheten. För att öka säkerheten så använd helst bara din internetbank från hemmet eller din arbetsplats och ha i åtanke att en legitim verksamhet inte frågar efter lösenord eller annan känslig information via e-mail eller telefon.

Läs mer om Regionspärr här
Läs mer om Stoppservice här

Hur kan jag skydda mig mot identitetsstöld?

Identitetsstöld har blivit den vanligaste formen av bedrägeri i Sverige och antalet anmälningar ökar dramatiskt för varje år.

Med identitetsstöld menas när en person kommer över dina personliga uppgifter och olovligt använder dem för att till exempel söka och utnyttja krediter, teckna mobilabonnemang eller beställa varor. Vad gäller identitetsstöld så kan det ofta ta ett tag innan du upptäcker att någon har stulit din identitet. Så det gäller att agera snabbt om du exempelvis får meddelande om att en kreditupplysning har gjorts utan din vetskap, får fakturor eller inkassokrav som verkar misstänkta, telefonsamtal eller mail om produkter du inte har beställt, avslag på lån och krediter eller om du får ansökningsblanketter du inte har ansökt om. Detsamma gäller om du plötsligt inte får någon post eller om du upptäcker registreringar av nummer eller abonnemang i ditt namn som du inte känner igen.

Om du misstänker att din identitet har blivit stulen så kan Danske Banks ID-jour hjälpa dig att förebygga, upptäcka och begränsa skadan. För att kunna kartlägga omfattningen skickas en fullmakt till dig som du får signera och returnera. Därefter kan upplysningar från olika instanser, myndigheter och fordringsägare inhämtas för att ta reda på om en identitetsstöld har ägt rum och om den har resulterat i brott, ekonomiskt bedrägeri eller försök till bedrägeri.

Vi hjälper dig att begränsa konsekvenser, förebygga ekonomisk förlust och att avvisa obefogade betalningskrav, registrera förlorad ID-handling, registrera bedrägerispärr, säkra posten mot en adressändring, annullera abonnemang och avlägsna betalningsanmärkningar. Med tjänsten web clean up kan du dessutom få hjälp med att ta kontroll över eventuella hackade användarkonton och personlig information som oönskat kan ha spridits.

Läs mer om ID-skydd här
Läs mer om Web clean up här

Läs mer om ditt erbjudande

Få alla fördelar i dag. Bli kund i Danske Bank.