Betalningar & överföringar

Här har vi samlat information som du kan ha användning för när du ska göra en betalning eller överföring inom Sverige. Du kan också läsa mer om vilka betaltjänster vi erbjuder.
Hittar du inte det du letar efter? Ta en titt på våra vanliga frågor och svar kring betalningar.

  • Clearingnummer och kontonummer

    Ditt clearingnummer är de första fyra siffrorna i kontonumret (totalt elva siffror).

    Ett svenskt bankkontonummer består alltid av clearingnummer (fyra siffror) och ett kontonummer. Antalet siffror i kontonumret varierar från bank till bank. När du för över pengar till en annan bank måste du alltid ange först clearingnummer och sedan kontonummer utan extra tecken, t ex streck och punkter. Se alla bankers clearingnummer.

  • Swift/BIC

    Med SWIFT/BIC kan du skapa en enda ingång till alla dina banker runt om i världen. Du kan skicka betalningsinstruktioner och ta emot rapporter från olika banker i olika länder via SWIFT-nätet.

    SWIFT/BIC-adress
    En SWIFT/BIC består av 8 eller 11 tecken. Exempel: DABASESX Danske Bank Sverige
    Observera att SWIFT/BIC alltid skrivs utan mellanslag, bindestreck eller punkter.

    Här hittar du SWIFT/BIC
    Läs mer om SWIFT/BIC
  • IBAN

    IBAN gör gränsöverskridande betalningar enklare och ger banken möjlighet att kunna kontrollera omedelbart efter mottagandet att kontonumret är korrekt. Detta leder till en snabb insättning till kontot och man undviker avgifter för manuell hantering av betalningar.

    Hitta ditt IBAN:
    1. Logga in i Hembanken.
    2. Klicka på det konto du söker IBAN-nummer till.
    3. Välj fliken "Villkor". Här hittar du IBAN-numret till ditt konto. Du hittar också IBAN-numret genom att ta fram ett kontoutdrag för det önskade kontot. Till vänster under kontonamnet hittar du ditt kontos IBAN-nummer.

    Länder med IBAN
    Läs mer om IBAN

    Du kan kontrollera IBAN här nedanför, alternativt genom att gå in på iban.se
  • Allmän information om betalningar

    Tänk på att fylla i alla uppgifter rätt när du gör en betalning. Om en betalning går till fel mottagare finns det tyvärr inte så mycket vi kan göra. Och om vi måste göra korrigeringar kan det innebära extra avgifter.

    Se till att informationen stämmer:
    • Pengarna skickas till mottagarens kontonummer 
    • Vi dubbelkollar inte om uppgifterna stämmer
    • De flesta betalningar har ett OCR- eller fakturanummer. Om inte ska du skriva ett meddelande till mottagaren.

Kontrollera IBAN

Våra betaltjänster

Att betala ska gå snabbt och vara enkelt – därför finns det många sätt att betala på. Allt beroende på mottagare, vem som betalar och vilken typ av betalning det rör sig om.

  • Betala med din klocka eller telefon

    Samsung Pay
    Betala med din telefon eller klocka från Samsung.
    Läs mer

    Garmin Pay
    Nu kan du som är kund i Danske Bank betala i butik med din Garmin-klocka.
    Läs mer

    Fitbit Pay
    Koppla ihop dina betalkort med din Fitbit Ionic och betala direkt med klockan.
    Läs mer

  • Swish
    Swish är en app som gör det möjligt att skicka över pengar till privatpersoner, företag och organisationer med mobilen. Det enda du behöver är mottagarens mobilnummer och pengarna finns på mottagarens konto direkt, om mottagaren har Swish-tjänsten.
    Läs mer om Swish
  • App och internetbank

    Vår mobilapp
    Överför pengar till andra eller mellan dina egna konton, betala räkningar till Plusgiro- och Bankgiromottagare. I vår app kan du dessutom se dagens valutakurser och räkna om fler än 235 utländska valutor. Läs mer om vår app.

    Överföringar till Bankgiro och Plusgiro
    Du kan betala alla dina räkningar till Bankgiro- och PlusGiromottagare i internetbanken. Du registrerar räkningarna när det passar dig och de betalas den dagen du bestämmer. Du behöver med andra ord inte bevaka att dina räkningar betalas på rätt dag, utan det gör internetbanken åt dig.

    Stående överföring
    Du kan också lägga in en stående överföring till ett annat konto i banken. En stående överföring är återkommande och dras automatiskt från ditt konto. Du bestämmer själv hur ofta, vilka datum och belopp som ska överföras. 

    Gör utlandsbetalningar
    Att använda internetbanken är det enklaste och billigaste alternativet för dig som vill göra en utlandsbetalning. Här kan du läsa mer om överföringar till utlandet.

  • Autogiro

    Enkelt och sparar tid
    Med autogiro är det enklare att betala återkommande räkningar för exempelvis telefon, el och försäkringar. I internetbanken kan du teckna avtal om autogiro direkt från de företag du önskar. Det innebär att ett visst belopp dras från ditt bankkonto på en förutbestämd dag. Vi hanterar betalningarna åt dig varje månad och du slipper påminnelser.

    Full översikt
    I internetbanken kan du se vilka betalningsmottagare du tecknat avtal med och aktuell status. Du kan till exempel se om medgivandet är aktivt eller avvisat av betalningsmottagaren, borttaget, stoppat eller återstartat av dig.

  • E-faktura

    Flexibelt och bekvämt
    Med e-faktura får du dina räkningar elektroniskt direkt till internetbanken, helt kostnadsfritt. Du betalar med ett klick och slipper tänka på OCR- och kontonummer – räkningarna är förifyllda och det enda du behöver göra är att signera dem. Du kan betala dina räkningar oberoende av var i världen du befinner dig.

    Tryggt
    E-faktura är tryggt, eftersom du inte riskerar att fylla i fel uppgifter. Dina e-fakturor arkiveras i Hembanken under 18 månader.

    Miljövänligt
    E-faktura minskar användning av papper och transporter vid fakturering.

Du borde också se: