Semestertips från banken

Inför semester period och mindre personal på plats, kan det vara bra att kontrollera en extra gång i Business Online så att alla betalningar och filer blivit signerade innan semestrar börjar!

Ett enkelt sätt att få överblick är att gå in i Business online, klicka på ”Filer” och sedan på ”Översikt-filer till banken”.

Där kan ni se vilka filer banken har mottagit, status på filen i sin helhet samt övergripande status på betalningarna i filen. Under Mappnamn ser ni namnet på filen, och direkt därefter vilken ”Status” filen har. En vanlig bankgirofil ska ha status ”Mottagen av Bankgirot” och en XML ISO20022 fil ska ha status ”Stängd av 123XYZ” (där 123XYZ indikerar vilken användare som har stängt filen). Till höger kan ni se status för betalningarna:

  • Saknar godkännande
  • Godkända
  • Klara att genomföras
  • Genomförda
  • Kan inte genomföras
Märker ni att en fil ej går till ”Genomförda” utan stannar vid exempelvis ”Klara att genomföras” bör ni undersöka vad det beror på, alternativt ringa till VIP Supporten. Att den stannar vid ”Klara att genomföras” kan exempelvis bero på felaktig eller saknad mottagarinformation.

Filer i formaten XML ISO20022 eller Utlands-LB genomförs av banken och skickas därför inte vidare till Bankgirot. Slutstatus för dessa filer är ”Stängd av 123XYZ” enligt ovan. En viktig distinktion gällande dessa filer är att enskilda betalningar i filen kan bli avvisade av banken beroende på exempelvis felaktig eller saknad mottagarinformation. Vi rekommenderar därför att alltid klicka på det blåmarkerade filnamnet för att se status på de enskilda betalningarna i filen.

Efter att ha klickat på filnamnet kommer ni in i betalningsöversikten där ni kan se detaljerad information om de enskilda betalningarna i filen. Ni kan också komma till betalningsöversikten direkt från Business Online startsida genom att klicka på ”Betalningar” och sedan ”Betalningsöversikt”. Skillnaden då är att ni ser alla betalningar som är upprättade, även de som är registrerade och godkända manuellt i Business Online.

Tips!

En fil som saknar en åtgärd (godkänna, stänga mapp) från en behörig användare kan se detta på ”Startsidan” inne i Business Online under ”Aktuella ärenden”.

Det går också att få information om avvisade betalningar (i XML) genom att använda ”Notifieringsservice” under ”Kontakt och hjälp”. Uppmärksamma att "Notifieringsservice" är en tjänst som måste beställas. Då får man tillgång till modulen Meddelandeservice i Business Online som möjliggör tillämpningen av denna funktion.
Det går att få information om avvisade betalningar på:

  • e-post
  • SMS
  • i Business Online

Det går också att få ut information om något saknas, till exempel att en fil saknar godkännande, när användaren loggar ut genom att använda funktion ”Meddelanderuta vid utloggning” som finns under fliken ”Administration”. Denna funktion kommer att informera användaren om något saknas när användaren loggar ut.

Vi på Danske Bank önskar er en skön sommar!