Systemkrav

Vi rekommenderar att du alltid använder den senaste webbläsar- och Javaversion - dock inte en betaversion

  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8, Windows 10

    Windows Vista, Windows 7, Windows 8, Windows 10

    WebbläsareSupport
    Internet Explorer 11 eller nyare
    (Vista SP2 användare, IE9)
    Ja
    Nyaste version av Chrome Ja
    Nyaste version av Firefox Ja
    Nyaste version av Edge Ja
    Lokalt nätverk och kommunikation Windows - Kommunikation via protokollen TCP/IP.
    - Port 443 används till HTTPS vid användning av Business Online. 
                
  • Mac OS 10.9, 10.10

    Mac OS 10.9, 10.10

    WebbläsareSupport
    Safari 7.0 eller nyare
    Ja
    Nyaste version av Chrome Ja
    Nyaste version av Firefox Ja
    Lokalt nätverk och kommunikation Windows - Kommunikation via protokollen TCP/IP.
    - Port 443 används till HTTPS vid användning av Business Online. 
                        
  • Information angående utbyte av filer med Danske Bank

    Information angående utbyte av filer med Danske Bank

    Det finns två lösningar för filöverföring i Business Online:

    • Filöverföring Light
    • Filöverföring Classic

    Filetransfer Light
    kräver ingen installation, och stöds av alla moderna webbläsare. Filer hämtas och skickas med din webbläsares inställningar. Det är endast möjligt att hämta en fil i taget.

    Filetransfer Classic kräver att Danske Bank File Plug-in är installerad, och kan därför endast användas i webbläsare som stöder plug-ins. Det är möjligt att definiera olika sökvägar för filtyper och att hämta flera filer samtidigt.

    Om du använder Internet Explorer är det nödvändigt att ändra inställningarna i "Betrodda platser".
    Läs beskrivningen här
  • Skärmkrav

    Skärmkrav

    Din skärms upplösning och storlek påverkar hemsidornas utseende. Vi designar våra hemsidor och internetbanker med en skärmupplösning på 1024 x 768 pixlar som är standardupplösningen för en 17" skärm. Är din skärmupplösning mindre än det kommer du få en rullningslist på den högra sidan och längs ner på skärmen som du då kan använda.
  • Hur installerar jag Business Online i en Citrix eller WTS-miljö?

    Hur installerar jag Business Online i en Citrix eller WTS-miljö?

    Danske Bank använder eSafeID för att säkerställa säker inloggning till Business Online.

    ESafeID-komponenten körs varje gång en användare loggar in på Business Online. Vanligtvis kräver inte eSafeID att användaren har administratörsrättigheter, så komponenten kan köras direkt i en standard Citrix användarsession – exempelvis via en tunn klient.

    För att använda Business Online i en Citrix eller WTS-miljö behöver man ta följande i akt:

    • Installation av Danske Bank Fil-plugin
    • Datautbyte med företagets ekonomisystem
    • Kommunikation

    Danske Bank Fil-plugin
    För att användare ska kunna sända och hämta filer i Business Online är det nödvändigt att installera Danske Bank Fil-plugin. Vidare så måste användare av Internet Explorer ha Danske Banks webdomän tillagd i "Betrodda Platser" under säkerhetsinställningarna.

    • Alla användare måste vara utloggade från datorn
    • Om Danske Bank Fil-plugin redan är installerad måste den avinstalleras via Program i Windows Kontrollpanel
    • Hämta Danske Bank Fil-plugin
    • Spara filen och öppna den sedan
    • Installera Danske Bank Fil-plugin
    • Lägg till danskebank.se i Betrodda Platser i Internet Explorer. Checkrutan "Kräv Serververifiering" ska ej vara ikryssad. Lämpligt är att även lägga till bankgirot.se i "Betrodda Platser"

    Man kan verifiera att programmet är från Danske Bank genom att högerklicka på filen och sedan välja Egenskaper och Digitala Signaturer.

    Var god och lägg märke till uppdateringar till Danske Bank Fil-plugin, som kan vara nödvändiga för att användare ska kunna sända och hämta filer. Äldre versioner av Danske Bank Fil-plugin kan löpa ut.

    Utbyte av data med företagets lönesystem
    Datautbyte sker vanligtvis via en mapp på en filserver. Välj en placering på filservern som är tillgänglig för både Business Online samt ekonomisystemet och tilldela användare rättigheter att skriva till/modifiera mappen som minimum.

    Registrera filplaceringen genom att klicka på knappen Skapa Filregistrering i Business Online. Sökvägen måste vara registrerad på varje användare i Business Online som är tänkt att sända/hämta filer.

    • Logga in på Business Online
    • Klicka Administration och sedan Inställningar Filer från Banken för att ställa in mappen dit filer ska Hämtas
    • Klicka Administration och sedan Inställningar Filer till Banken för att ställa in mappen där filer ska Skickas

    Kommunikation
    Brandväggen måste tillåta kommunikation på port 443.

Behöver du hjälp?

Kundservice Företag

0752-48 49 30

Kundsupport Internettjänster:

020-790 347

Kundsupport Internettjänster från utlandet:

+45 55 85 04 48

Våra Finanscenter
  • Ring
  • Hitta
    Hitta kontor eller uttagsautomat
  • Kontakta

    Här kan du kontakta oss via mail för allmänna bankfrågor. Vi kan dessvärre inte av säkerhetsskäl svara på specifika engagemangsfrågor, då vi inte kan bekräfta din identitet denna kontaktväg. Är du redan kund i banken och har specifika frågor om ditt engagemang, kontakta oss istället via din internetbank.