Typer av bedrägerier som kan drabba ditt företag

Eftersom bedragare ständigt utvecklar sina strategier bör det vara högt prioriterat att skydda ditt företag.  Alla företag är sårbara för bedrägerier och angreppen kan vara svåra att upptäcka.  Denna webbplats ger goda råd som hjälper dig att skydda ditt företag och förklarar de vanligaste typerna av bedrägerier och hur och när du ska vara uppmärksam på bedrägerier. Var medveten om att bedrägerityper ofta kan användas i kombination, och taktiken som används bygger på varandra.

Goda råd till anställda

  • Kontrollera avsändarens identitet innan du gör en betalning eller överför pengar.
  • Följ alltid företagets säkerhetspolicyer.
  • Använd säkra lösenord och ändra dem ofta. 
  • Klicka aldrig på några misstänkta länkar.
  • Var medveten om riskerna när du delar konfidentiell information.
  • Var medveten om bedrägerier under semestrar eller när ledningen är frånvarande.



Goda råd till ledningen

  • Var medveten om hoten mot företaget.
  • Fundera noga på hur mycket information om ditt företag du delar online, både som företag och som anställda – bedragare kan använda sådan information för att få sin skadliga kommunikation med anställda att verka mer övertygande
    (vd-bedrägeri).
  • Implementera en visselblåsarfunktion. 
  • Upprätta en enda kontaktpunkt (SPOC) på alla företag som du gör regelbundna betalningar till.
  • Inrätta effektiv och kontinuerlig utbildning av anställda när det gäller förebyggande av bedrägerier.
  • Öka din säkerhet med hjälp av säkerhetsalternativen i District.

Bedrägerityper du bör vara medveten om för att skydda ditt företag mot bedrägerier

Var säker online

På vår var säker online-webbplats kan du läsa mer om it-säkerhet och hur du är säker online

hänglås

 Använd starka lösenord och ändra dem ofta. 

förstoringglas ikon

Gör en säkerhetskopia av alla dina viktiga data och lagra dem säkert på en oberoende plattform, till exempel en extern hårddisk eller en säkerhetskopieringstjänst online.

mobil och laptop ikon

Skydda alla datorer och mobila enheter med ett antivirusprogram och installera programuppdateringar så snart de blir tillgängliga. Håll dina brandväggar påslagna och kör frekventa scanningar. 


Har du blivit utsatt för bedrägeri?

Har någon obehörig fått åtkomst till ditt kort eller dina kontouppgifter? 
Spärra ditt kort här, och kontakta oss direkt på 0752-48 49 30

Vill du bestrida en korttransaktion?
Om du ser transaktioner på ditt konto som du inte känner igen eller accepterar måste du spärra kortet omedelbart. Du kan göra detta i Danske eBanking, Danske Mobile Banking eller genom att ringa oss på 0752-48 49 30. Här hittar du instruktioner om hur du bestrider en korttransaktion.

 Har du sett några tecken på eller märkt av obehörig användning i Danske eBanking eller District?
Om du misstänker obehörig användning av dina konton måste du kontakta oss omedelbart på 0752-48 49 30.

Har du fått ett skadligt e-postmeddelande eller sms?
Klicka inte på några länkar och lämna aldrig ut inloggningsuppgifter eller andra användaruppgifter.
Vidarebefordra misstänkta e-postmeddelanden och sms till phishingmails@danskebank.se och ta bort e-postmeddelandet eller sms:et efteråt utan att besvara det.

Polisanmäl bedrägerier
Om du vill polisanmäla bedrägerier hjälper vi gärna till. Kontakta oss på 0752-48 49 30

Fundera på att investera i en så kallad cyberförsäkring och internetbankförsäkring
Skydda ditt företag med it-försäkringsskydd, som ger dig experthjälp om du blir offer för ett it-angrepp. Se till att dina försäkringar täcker it-stölder/digitala inbrott som begås via eBanking eller District. 

Friskrivningsklausul: innehållet i ovanstående är inte, och bör inte betraktas som, en ersättning för juridisk rådgivning.

Relaterat


Få alla fördelar i dag.
Bli kund i Danske Bank.

Content is loading
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.