Mobilt BankID

E-legitimation för mobiltelefon och surfplatta.


Legitimera dig enkelt online

Med ett Mobilt BankID kan du legitimera dig och göra elektroniska underskrifter. För att kunna använda Mobilt BankID behöver du dels installera BankID säkerhetsapp och dels hämta ett Mobilt BankID, detta gör du i Hembanken.


Kom igång

  1. Ladda ner BankID Säkerhetsapp
  2. Anslut dig till Mobilt BankID i Hembanken

Du hittar BankID säkerhetsapp här:

  Android     Apple     Windows


Frågor och svar

  • Vad är Mobilt BankID?

    Mobilt BankID är en e-legitimation som du kan ha i din mobiltelefon eller surfplatta.

  • Vilka fördelar finns det för mig som kund med Mobilt BankID?

    Med Mobilt BankID blir det ännu enklare att göra vardagliga bankaffärer var du än befinner dig. Du sköter både inloggning och elektroniska underskrifter med ditt Mobila BankID.

  • Kan jag deklarera med Mobilt BankID?

    Ja, du kan använda Mobilt BankID i Skatteverkets internettjänst för att ändra, komplettera och godkänna deklarationen på samma sätt som med BankID på fil eller BankID på kort. Skatteverket har även tagit fram en app för iPhone och Android där du kan använda Mobilt BankID för att se och godkänna din deklaration. Det går även bra att komplettera med avdrag för resor till och från arbetet i appen.

  • Kan jag skaffa ett Mobilt BankID till samma mobiltelefon eller surfplatta som jag gör beställningen från?

    Nej, du måste logga in i Hembanken med en annan enhet än den där du vill ha ditt Mobila BankID.

  • Hur skaffar jag Mobilt BankID?

    Du laddar först ner BankID säkerhetsapp från App Store eller Google Play. Sedan kan du beställa ett Mobilt BankID i Hembanken.

  • Var kan jag använda Mobilt BankID?

    Du kan använda Mobilt BankID vid inloggning på olika myndigheter, vid shopping på nätet, via Swish samt vid årets deklaration hos Skatteverket.

  • Kan jag använda Mobilt BankID i Danske Banks appar?

    Ja, du kan både logga in och signera betalningar med Mobilt BankID i Danke Banks appar till iOS och Android. Du kan även använda ditt Mobila BankID för att logga in i Hembanken via en dator.

  • Vad kostar Mobilt BankID?

    Mobilt BankID är kostnadsfritt i banken, men eventuell kostnad för internetåtkomst kan tillkomma.

  • Vad händer om min mobiltelefon blir stulen? Hur gör jag?

    Du ska spärra ditt Mobila BankID så snabbt du kan. Du kan göra det själv i Hembanken om du till exempel har en kodbox att logga in med. Alternativt kan du kontakta Kundservice Privat på 0752-48 45 42.

  • I Hembanken ser jag två Mobila BankID – hur vet jag vilket som finns i vilken mobila enhet om jag behöver spärra ett av dem?

    Ett Mobilt BankID är namnsatt med datum, klockslag och sedan ditt namn. Starta BankID säkerhetsapp i den mobila enhet som du inte har tappat och klicka på ”Om BankID” så kan du se namnet på det. Spärra i så fall det andra i Hembanken.

  • På vilka mobiltelefoner fungerar Mobilt BankID?

    Mobilt BankID stöds av mobiltelefoner och surfplattor baserade på Android, iOS och Windows Phone.

  • Kan jag ha flera Mobila BankID?

    Ja, du kan ha som mest tio stycken aktiva Mobila BankID.

  • Hur lång är giltighetstiden för Mobilt BankID?

    Ett Mobilt BankID är giltigt i två år efter utgivandet.

    Gå till menyn ”Om Hembanken” och ”Inställningar” och klicka på Mobilt BankID. Klicka på knappen ”Visa och spärra BankID”. När du klickar på denna knapp kommer du till BankID:s egen sida där alla dina Mobila BankID visas, både giltiga och spärrade. Där ser du också status på ditt Mobila BankID.. Du beställer ett nytt Mobilt BankID i Hembanken eller på kontor innan giltighetstiden gått ut.

    Har du även BankID på kort från Danske Bank kan du se och spärra dessa på denna sida.

  • Hur beställer jag ett Mobilt BankID i Hembanken?

    För att beställa ett Mobilt BankID klickar du på menyn ”Om Hembanken” följt av ”Inställningar” och väljer där ”Mobilt BankID”. Klicka på knappen ”Beställ Mobilt BankID”.

    Beställningen sker i ett antal steg: Först måste du godkänna villkoren för tjänsten med ditt lösenord. När villkoren är godkända kommer du till sidan ”Avtal om tjänster i Hembanken”, klicka på ”Om Hembanken” och ”Inställningar”, ”Mobilt BankID” i menyn och knappen ”Beställ Mobilt BankID” igen. På denna sida ska du fylla det mobiltelefonnummer som du vill installera Mobilt BankID på och sedan klicka på knappen ”Beställ Mobilt BankID”. Du kommer nu till BankID:s egen sida med instruktioner hur du går vidare för att ladda ner säkerhetsappen och aktiverar ditt Mobila BankID. Där finns också fler frågor och svar om Mobilt BankID.

  • Hur spärrar jag mitt Mobila BankID?

    Gå till menyn ”Om Hembanken” och ”Inställningar” och klicka på Mobilt BankID. Klicka på knappen ”Visa och spärra BankID”. När du klickar på denna knapp visas alla Mobila BankID, både aktiva och spärrade. När du vill spärra ett Mobilt BankID klickar du på knappen ”Spärra”. Du måste i en följdfråga bekräfta spärren innan spärren utförs. Har du även BankID på kort från Danske Bank kan du se och spärra dessa på denna sida.

    Du kan också spärra ditt Mobila BankID genom att kontakta Kundsupport Internettjänster på telefon 020-79 48 30.